یکسانی اعتقاد به مهدی منتظر از دیدگاه شیعه واهل سنت

برخی تصور می کنند که اعتقاد به مهدی منتظر ، ویژه شیعیان است در حالیکه اصل این عقیده از نظر اهل سنت با شیعه همسان بوده و بین این دو فرقه از حیث بشارت های پیامبر صلی الله علیه و آله راجع به ظهور آن حضرت و ماءموریت جهانی وی و درباره شخصیت برجسته و مقدس آن بزرگوار و حتی نشانه های ظهور و ویژگی های انقلاب او ، تفاوتی وجود ندارد ، و تنها فرقی که در این مورد وجود دارد این است که ما شیعیان او را امام دوازدهم بنام محمد بن حسن عسکری (علیه السلام ) و متولد به سال ۲۵۵ هجری می دانیم و بر این عقیده هستیم که خداوند عمر او را همچون عمر خضر (علیه السلام ) طولانی نموده و او اکنون زنده و غایب است ، تا خداوند هر زمان اراده فرماید ظهور خواهد کرد در حالیکه اغلب دانشمندان اهل سنت می گویند هنوز متولد نشده و غایب نیست بلکه بزودی متولد خواهد شد و به آنچه پیامبر صلی الله علیه و آله بشارت داده جامه عمل می پوشاند و عده کمی از آنان در مورد ولادت و غیبت او با ما هم عقیده اند .
اصالت اعتقاد به حضرت مهدی (علیه السلام ) از دیدگاه اصل سنت از آنجا روشن می گردد که روایات فراوانی در منابع و اصول روائی و اعتقادی آنها و نیز فتاوا و آراء دانشمندان و تاریخ علمی و سیاسی آن در خلال نسل های گذشته وجود دارد که که گواه براین عقیده است .
بنابراین حرکت هایی که از سوی مدعیان مهدویت در جوامع اسلامی اهل سنت رخ داد مانند جنبش مهدی سودانی در قرن گذشته و حرکتی که در آغاز این قرن در حرم مکه اتفاق افتاد و جنبش هایی که اندیشه های مهدویت را به شکل آشکاری نشان می داد ، مانند ((جنبش جهاد و هجرت )) در مصر و حرکت های مشابه آن ، که در اثر بوجود آمدن خلاء فکری و یا تحت تاءثیر تفکرات شیعی ، درباره حضرت مهدی (علیه السلام ) آنگونه که برخی تصور می کنند ، پدید نیامد .
شمار راویان احادیث مربوط به حضرت مهدی (علیه السلام ) از صحابه و تابعین اهل سنت کمتر از راویان شیعه نیست همچنین است اشخاصی از آنان که روایات یاد شده را در اصول و مجموعه ای احادیث ، تدوین نموده و کسانی که دارای تاءلیفات ویژه ای در این زمینه می باشند .
برگرفته از کتاب عصر ظهور نوشته: علی کورانی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *