کتب با موضوع مهدویت و امام زمان (ع) – تاریخ پس از ظهور

کتب با موضوع مهدویت و امام زمان (ع) – تاریخ پس از ظهور

ویسنده : شهید آیت الله سید محمدصدر
مترجم : حسن سجادی پور
ناشر : موعود
شابک : ۹۷۸۹۶۴۶۹۶۸۷۸۳
تعداد صفحات : ۵۷۶ صفحه
نوبت چاپ : دوم
سال نشر : ۱۳۸۷
قطع و جلد : وزیری گالینگور
قیمت : ۶۵,۰۰۰ ریال

همه ما وقتی با کلمه تاریخ مواجه می‌شویم بی‌اختیار به یاد گذشته افتاده و توقع داریم که مجموعه‌ای از وقایع و ماجراها که درگذشته دور یا نزدیک اتفاق افتاده‌اند پیش روی ما قرار گیرد و شاید هم از همین روست که به کار بردن کلمه تاریخ برای آنچه قرار است در آینده اتفاق بیفتد برای ما عجیب به نظر برسد.

واقعیت آن است که اصطلاح «تاریخ پس از ظهور» را برای اولین بار علامه شهید سید محمد صدر به کار برد و آن را برای سومین جلد از دائره المعارف چهار جلدی خود در حوزه مهدویت برگزید.

اهمیت نگارش تاریخ پس از ظهور را آن زمان می‌توان فهمید که توجه داشته باشیم پرداختن به این تاریخ به همان اندازه که جذاب، مهم و درس‌آموز است به همان اندازه نیز پرچالش و آکنده از نادانسته‌هاست چرا که روایات اسلامی، تنها منبع مهم آن، صرفاً به گشودن روزنه‌ای محدود در برابر دیدگان ما بسنده کرده و فقط خطوطی کلی از بهشت پس از ظهور را ترسیم کرده‌اند.

این روایات در بیشتر موارد دارای مشکلاتی از قبیل نمادین و رمزی بودن، کلی بودن، وجود گسست در نقل زنجیره حوادث و… است؛ از این رو در قرون گذشته عالمانی که در زمینه ظهور رویدادهای پس از آن قلم زده‌اند، جز ثبت و ضبط روایات تقریباً کار دیگری نکرده‌اند، چه رسد بدانکه کتابی مستقل در این باب بنگارند و به نقل و تحلیل روایات بپردازند.

این کتاب که شهید سید محمدباقر صدر در مقدمه‌ای که بر آن نوشته آن را از لحاظ جامعیت و شمول بی‌مانند می‌خواند، برای ارائه پاسخ به ده‌ها و شاید صدها پرسشی که پیش روی هر محققی در این عرصه باشد، در سه بخش کلی به شرح زیر تنظیم شده است:

بخش اول: نشانه‌ها و مقدمات ظهور
گفتار اول: مبانی کلی ظهور (مسائل اصلی که روز موعود بر مبنای آن‌ها پدید می‌آید.)
فصل اول: ارتباط روز ظهور با برنامه کلی الهی برای بشریت،
فصل دوم: تأثیرات غیبت کبری در دوران پس از ظهور، نسبت به خود امام مهدی(ع) و نیز اصحاب ایشان و هم‌چنین تمام بشریت،
فصل سوم: تعیین زمان ظهور از نظر شرایط و نشانه‌ها، و نتیجه تحقق آن‌ها در پس از ظهور و اشاره به این که بیان این شرایط و نشانه‌ها، به معنای تعیین زمان ظهور که در روایات از آن نهی شده، نیست،
فصل چهارم: نگاه امام مهدی(ع) به هستی، زندگی و قانون‌گذاری،
فصل پنجم: برنامه خداوند برای دوران پس از ظهور.
گفتار دوم: حوادث نزدیک به زمان ظهور، از قبیل: شورش سفیانی، فتنه دجال، کشته شدن نفس زکیه، صیحه و ندای آسمانی و… .
هر چند مؤلف در مورد سه حادثه نخست، در کتاب تاریخ الغیبه الکبری به اندازه کافی بحث کرده بود ولی در این کتاب، تحلیلی جدید از آن‌ها به دست خوانندگان می‌دهد.
بخش دوم: حوادث مربوط به ظهور و برپایی دولت جهانی تا وفات امام مهدی(ع)
گفتار اول: حوادث ظهور از آغاز تا حرکت امام(ع) به عراق
فصل اول: معنای ظهور و چگونگی آن،
فصل دوم: امکان و زمان ظهور،
فصل سوم: اولین سخنرانی امام(ع) به همراه شرح نبردهای آن حضرت،
فصل چهارم: تعداد یاران امام(ع) و ویژگی‌ آن‌ها و چگونگی گرد آمدنشان،
فصل پنجم: دستاوردهای قیام امام(ع) تا هنگام رسیدن به عراق.
گفتار دوم: فتح جهان
فصل اول: منطقه‌ای که امام(ع) قیام جهانی‌اش را از آنجا آغاز می‌نماید،
فصل دوم: گستره حکومت مهدی موعود(ع)،
فصل سوم: او چگونه می‌تواند با یارانی اندک در برابر ابرقدرت‌هایی که دارای نیرو و امکانات فراوانند، بایستد،
فصل چهارم: چگونگی و مدت زمان فتح کامل جهان؛ از ابتدای ظهور تا زمان تشکیل دولت جهانی،
فصل پنجم: مواضع اشخاص و گروه‌ها در برابر آن حضرت(ع)،
فصل ششم: مدت حکومت ایشان.
گفتار سوم: دولت جهانی امام مهدی(ع)
فصل اول: کتاب و قضاوت جدید،
فصل دوم: موضع امام(ع) در مسائل سیاسی و اجتماعی،
فصل سوم: ضمانت‌های اجرایی سریع، برای پیاده کردن عدالت کامل در جهان،
فصل چهارم: فرماندهی یاران حضرت و میزان شایستگی و ظرفیت آن‌ها،
فصل پنجم: تزکیه و تربیت امت و یاران امام(ع) توسط ایشان،
فصل ششم: روش امام(ع) در تربیت امت،
فصل هفتم: بیان دستاوردهای امام(ع) در زمینه‌های اجتماعی و اقتصادی،
فصل هشتم: موضع امام(ع) در برابر اهل کتاب و مشارکت مسیح(ع) با آن حضرت در رهبری جهانی.
گفتار چهارم: پایان زندگانی امام(ع).
بخش سوم: جهان پس از امام مهدی(ع)
گفتار اول: ویژگی‌های کلی دولت و جامعه در آن روزگار.
گفتار دوم: پایان زندگی بشر و بررسی صحت و سقم این روایت که: «قیامت جز در زمان مردمان تبهکار برپا نمی‌شود.»

شهید صدر خود می‌گوید:
نام کتاب حاضر را تاریخ پس از ظهور نهاده‌ایم؛ زیرا قصد داریم تاریخ بشریت را از زاویه زمانی ظهور امام و پس از آن بنگریم و اگر هم به نشانه‌های ظهور و خود واقعه ظهور می‌پردازیم، از آن‌روست که این‌ها مقدمات تاریخ پس از ظهور هستند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *