پیروزی حتمی امام زمان در قرآن

این درس قرآن است که «اگر حق آمد، باطل نابود شدنی است.»(۲۶۲) در واقع، باطل زمینه های فساد و نابودی را در نهان خود دارد. به این دلیل که اگر کسی خلاف قوانین و سنت های حاکم بر هستی پیش برود، ناچار در معرض زوال است.
«جمله زیر» جای تأمل و تدبّر فراوان دارد:
«چه قدر امروز به سپیده فردا نزدیک است.»(۲۶۳)
این جمله امیدبخش، از زبان مهربانی در تاریخ ثبت شده که رنج نسل ها را از گذشته های دور دیده، برای آن برنامه ریزی کرده، و در نگاه و عمل، همه آنها را منظور داشته است، آن نگاه مهربان علی علیه السلام است که چنین زیبا، پایان تاریخ را به تصویر می کشد. سر چشمه عشق علی علیه السلام محبت خالق هستی است.
بنابراین، تسلّط نهایی با حاکمیت حقّ و عدالت است زیرا که فطرت آدمی بر اساس حقّ پرستی سرشته شده و از طریق ظلم ستیزی، دولت پایدار امام مهدی علیه السلام در عالم فراگیر شده و در نهایت سپیدی بر سیاهی پیروز می گردد. به امید آن روز.
نتیجه
راهکارها و پیشنهادها
پس از مباحث انتظار و مفهوم راستین آن، در این مبحث لازم است به منظور ترویج فرهنگ مهدویّت، به ارائه راهکارهایی که برخاسته از بررسی فرصت ها و تهدیدهای موجود جامعه و جهان و نیز اتّخاذ راهبردهای مناسب در این زمینه است بپردازیم:
۱ – ایجاد مرکزی آموزشی، پژوهشی و تبلیغی با مدیریتی واحد و شورایی متشکّل از نماینده مقام معظم رهبری، نخبگان و فرهیختگان، برخی از مدیران نظام که به گونه ای با این موضوع مرتبط اند (وزارت ارشاد، حوزه عملیه، سازمان تبلیغات، صدا و سیما، نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاهها، امور مساجد، عقیدتی سپاه و ارتش و …)؛ که همه این مؤسسات می توانند با مرکزیّت واحد و همکاری همدیگر در جهت گسترش و تعمیق فرهنگ مهدویت در داخل و خارج کشور، تلاش کنند. علاوه بر آن بهتر است این موارد در رأس اقدامات دستگاه های زیربط قرار گیرد:
الف – بسیج افراد و نهادهای جامعه و استفاده از تمامی ظرفیّتها، امکانات، ابزارهای موجود (سخنرانی، مداحی، کتب، مطبوعات، ادبیات، هنر و مسابقه و پروژه های تحقیقاتی جهت تبیین فرهنگ مهدویّت و انتظار راستین).
ب – پاسخ به نیازهای فکری و اعتقادی گروه های مختلف جامعه به ویژه نسل جوان و دانشگاهیان.
ج – پاسخگویی به شبهات و مقابله با افکار و تبلیغات انحرافی و خرافی درباره مهدویت و انتظار.
د – تربیت متخصصان و مبلّغان ورزیده به منظور تصحیح و تقویت پایه های فکری و عقیدتی جامعه.
ه- شناسایی، سازماندهی و اطلاع رسانی نهادها و افرادی که در مقوله مهدویّت، تلاش می کنند.
۲ – ایجاد دانشکده های مستقل با گرایش های تخصصی مباحث مهدویت در برخی از رشته های مناسب دانشگاهی و تأسیس مراکز آموزشی تخصصی در حوزه های خواهران و برادران.
۳ – جذب و تربیت مربیان مهدویّت از میان طلاّب، دانشجویان و معلمان در دوره های آموزشی ویژه یا بلند مدّت جهت اداره جلسات محلی و سخنرانی در سطح دبیرستانها، مساجد و مهدیه های مراکز مورد نیاز.
۴ – فعّال کردن صدا و سیما در رابطه با فرهنگ مهدویّت و تهیّه برنامه های آموزشی علمی (به صورت مستمر با استفاده از اساتید با نحوه بیان عالی، گیرا و جذّاب) و در سطح هنری (فیلم، نمایش نامه) جهت پخش در سطح داخل و خارج.
۵ – اولوّیت بخشیدن به کارهای فرهنگی ویژه حضرت در تمامی مراکز و نهادهای فرهنگی و اماکنی که متعلّق به آن حضرت است.
۶ – تشویق و حمایت از کارهای ادبی و هنری ویژه حضرت (داستان، شعر، فیلم داستانی و مستند، نمایش نامه، طراحی، نقاشی و سرود).
۷ – راه اندازی شبکه های اینترنتی فعّال و فراوان و مرتبط با مؤسّسات علمی پژوهشی ویژه حضرت در داخل و خارج.
۸ – بر پایی همایش ها و نشست های علمی در سطح داخلی و خارجی.
۹ – حمایت از تشکّل های مردمی که در جهت گسترش فرهنگ مهدویّت تلاش می کنند.
۱۰ – ترویج و احیای هر چه بیشتر دعای ندبه، در مساجد و مهدیه ها به شکل مناسب.
۱۱ – بررسی کارشناسانه کتب درسی، حوزوی، دانشگاهی و اصلاح آنها در زمینه فرهنگ مهدویّت و عصر انتظار.
۱۲ – برقراری جلسات هفتگی یا ماهیانه در سطح شهرها و محلّه ها به وسیله مربیّان و مبلغان ویژه آن حضرت.
۱۳ – تهیّه مجلاّت و کتب ویژه حضرت برای سطوح مختلف به خصوص نسل جوان.
۱۴ – ترجمه کتب و مقالات مناسب در فرهنگ مهدویّت از فارسی به عربی.
۱۵ – برگزاری همایش های برترین های مهدویّت (کتاب، مجلّه، مقاله، فیلم، نمایش نامه، طراحی، نقاشی، خطاطی، سرود و….).
۱۶ – ایجاد کتابخانه های مستقل فرهنگ مهدویّت یا اختصاص بخشی از کتابخانه ها به کتاب های ویژه آن حضرت.
۱۷ – ایجاد مرکزی جهت پاسخگویی به سؤالات و شبهات مهدویّت و انتظار (مکتوب و شفاهی).
۱۸ – غنی سازی و جهت دهی به اشعار و مداحی در مورد آن حضرت.
۱۹ – به اقتراح گذاشتن برخی مباحث مهم و اساسی در مقوله مهدویّت در سطح خارجی و داخلی و اعطای جوایز ویژه.
۲۰ – برگزاری مسابقات کتابخوانی در سطوح مختلف جامعه.
۲۱ – ایجاد کانون هایی با نام پیشنهادی «انتظار» در حوزه ها، دانشگاهها، مدارس، مساجد و مراکز عقیدتی. علاوه بر تمام این راهکارهای مطرح شده، در عرصه های دیگری هم می توان عمل کرد:
برگرفته از کتاب انتظار از دیدگاه روایات اهل بیت علیهم السلام نوشته خانم سکینه طاووسی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *