ویژگیهای یاران خاص امام زمان علیه السلام

ویژگیهای یاران خاص امام زمان علیه السلام
پدید آورنده: نعمت اللّه یوسفیان- عضو هیئت علمی پژوهشکده تحقیقات اسلامی

چکیده
ریشه کنی ستم و درهم کوبیده شدن پایه های کفر و استکبار و شرک و نفاق در صحنه عالم و تحقق آرمان حاکمیت توحید و عدالت در جهان، افزون بر وجود رهبری شایسته و معصوم، قانونی جامع و جهان شمول و فراهم آمدن زمینه ها و شرایط لازم، به وجود یارانی زبده، کاردان و لایق و پا به رکاب وابسته است؛ یارانی که قابلیتهایی در حد مطلوب و ایده آل داشته باشند تا بتوانند منویات رهبر و مقتدایشان را در گستره گیتی جامه عمل بپوشند.
مقاله حاضر با عنوان (ویژگیهای یاران خاص امام زمان علیه السلام) نوشتاری است درباره یاران حضرت مهدی علیه السلام، ماهیت یاران خاص و خصوصیات آنان. از این رو، پس از ذکر مقدمه ای کوتاه، یاران حضرت، ستاد فرماندهی حکومت جهانی و ماهیت یاران خاص مورد بحث قرار گرفته است. پس از آن ویژگیهای آنان بررسی شده و در پایان نکاتی به صورت نتیجه ارائه گردیده است.
واژه های کلیدی: حضرت مهدی علیه السلام، یاران حضرت مهدی علیه السلام، یاران خاص امام زمان علیه السلام، ویژگیهای یاران خاص حضرت مهدی علیه السلام.

مقدمه
بشر هنوز تابش خورشید فروزانش را به انتظار نشسته است و دیری نمی پاید که لحظه انتظار به سر آید و عطر دل انگیز ظهورش، زندگی بشر را بهاری کند و سرسبزی و خرّمی و طراوت و نشاط را به انسانها هدیه دهد.
وقتی حضرت مهدی علیه السلام بیاید حاکمیت و نظام سیاسی جهان را دگرگون می سازد. ظلم و استکبار، کفر و شرک و نفاق را ریشه کن می کند. آیین محمدی صلی الله و علیه و آله را در جهان مستقر می نماید و همه عالم را زیر پرچم توحید، به سعادت می رساند. امنیت جهانی برقرار می سازد، اقتصاد جهانی را متحول می کند. زمینی در جهان نمی ماند مگر اینکه سرسبز و خرم می شود و خیر و برکت از همه جا می بارد.
علم و فرهنگ مردم جهان را دگرگون می سازد. فنّاوری ارتباطات به درجه ای می رسد که زمین زیر پای مردم طی می شود و دربهای جهان به رویشان باز می گردد….
بدیهی است که پیروزی حق بر باطل و ایجاد این همه تحولات بنیادین همه اش با کرامت و معجزه صورت نمی گیرد، بلکه علاوه بر رهبری و مدیریتی معصوم و برنامه ای جامع و جهان شمول، کادر اجرایی بسیار کاردان و لایق و توانمندی لازم است تا بتوان چنین تحولی در سطح جهان ایجاد کرد و به تعبیر امام علی علیه السلام (اَفلَحَ منْ نهضَ بجناجٍ) پیروزمند کسی است که یار و یاور داشته باشد.
در این مقاله، به اجمال خصال یاوران حضرت مهدی عجل الله و تعالی فرجه و الشریف توصیف می گردد.

یاران حضرت مهدی علیه السلام
یاران امام زمان علیه السلام چند دسته اند. دسته ای از آنان، یاران خاص و ستاد فرماندهی آن حضرت هستند که تعدادشان ۳۱۳ نفر است و همانها هستند که قرآن کریم در آیه ۸ سوره هود از آنان به عنوان (امت معدوده) یاد می کند.
هرگاه زمان ظهور برسد، خداوند این افراد را در اندک زمانی در مکّه ظاهر می کند و بدون حضور اینان قیام مهدی علیه السلام شروع نمی شود.
دسته دوم از یاران حضرت که پس از جمع آمدن پرچمداران و ستاد فرماندهی به یاری ایشان می آیند طبق روایات ۱۰ یا ۱۲ هزار نفرند. وقتی این حلقه کامل شد، حرکت و قیام، آغاز می شود.
حلقه سوم از یاران، مؤ منانی هستند که پس از شروع قیام به آنان می پیوندند و لحظه به لحظه بر تعداد آنان افزوده می شود.

۱- ماهیت یاران خاص
یاران خاص حضرت مهدی علیه السلام چه ماهیتی دارند؟ چه کسانی اند؟ مشخصات آنان چیست ؟ و….
طبق روایات، مشخصات ظاهری یاران خاص امام زمان علیه السلام؛ اسم، نسب، شغل، زبان و القاب آنان در صحیفه ای ثبت شده و نزد حضرت موجود است:
امام جوادعلیه السلام به نقل از پدران بزرگوارش می فرماید:
همراه قائم علیه السلام صحیفه مهر شده ای هست که اسامی یارانش همراه با ویژگیها، شهر، زینت و کنیه هایشان در آن نوشته شده است.
تعداد یاران خاص ۳۱۳ نفر به تعداد اصحاب بدر و اصحاب حضرت طالوت ذکر شده اند، هنگامی که حضرت قیام می کند به دور او گرد می آیند. (اِذا قامَ تَجْتَمِعُ اِلَیهِ اَصحابهُ علی عدَّهِ اَهلِ بدْرٍ وَ اَصحابِ طالُوتَ، وَ همْ ثلا ثماءَهٍ وَ ثلا ثهَ عشرَ رَجُلاً…)
خداوند این افراد را از دورترین شهرهای دنیا برای یاری حضرت گرد می آورد.
در برخی روایات اسامی شهرهایشان نیز ذکر شده است. امام باقرعلیه السلام می فرماید:
سیصد و اندی نفر، به تعداد اهل بدر (۳۱۳ نفر) در میان رکن و مقام با قائم علیه السلام بیعت می کنند که نجبای مصر، ابدال شام و اخیار از اهل عراق در میان آنهاست.
در روایتی دیگر آمده که: پنجاه نفرشان اهل کوفه اند و بقیه از اطراف و اکناف جهان، که همدیگر را نمی شناسند و بدون وعده قبلی گرد آمده اند.
در روایات از یاران خاص حضرت با عناوین زیر یاد شده است: (رجال الهیون)، (رجال مسوّمه)، (اصحاب الالویه)، (امراء)، (وزراء)، (خیر الامّه)، (ذخر اللّه)، (نقباء)، (خواص)، (اولی قوّه)، (حکّام اللّه فی ارضه علی خلقه)، (الحکّام علی الناس) و…
رسول خدا صلی الله و علیه و آله می فرماید:
او را در طالقان گنجهایی است که از طلا و نقره نیست، بلکه اسبهایی است بسیار زیبا و مردانی کاردان و کارساز (وَلَهُ بِالطّالِقانِ کُنُوزٌ لا ذَهَبَ وَ لا فِضَّهِ، اِلاّ خُیولٌ مُطَهَّمَهٌ، وَ رِج الٌ مُسَوَّمَهٌ…)
امام علی علیه السلام می فرماید:
گروهی از مردان الهی دور او گرد می آیند، دعوتش را بر پای می دارند و یاری اش می کنند. آنها وزیران او هستند که سنگینی مسائل کشوری را بر عهده می گیرند و او را در مسئولیت بزرگی که خداوند به عهده اش گذاشته، یاری می کنند (وَ لَهُ رَجالٌ اِلهُیون یقیمونَ دَعْوَتَهُ وَ ینْصُرُونَهُ، هُمْ الوُزَراءٌ لَهُ، یتَحَمَّلُونَ اَثْقُالَ المَمْلَکَهِ عَنْهُ، وَ یعینُونَهُ علی ما قلَّدَه اللّهُ).
امام صادق علیه السلام می فرماید:
آنها فرماندهان، قاضیان، حاکمان شرع و فقیهان دین اند (وَ هُمُ النُّجَباءُ وَ الْقُضاهُ وَ الْحکامُ وَ الفُقَهاءُ فِی الدّین….) نتخب الاثر، لطف اللّه صافی، ص ۴۸۵، چاپ تهران، ۱۳۷۳ ه‍.
آنان پرچمدارانی اند که از جانب خدا در روی زمین بر بندگان او حکومت می کنند؛ (هُمْ اَصحابُ الاْلْوِیهِ، وَ همْ حکامُ اللّهِ فی اَرْضِهِ عَلی خَلْقِهِ)
بر اساس روایتی دیگر:
آنان بهترین امت اند که با نیکان اهل بیت همراه هستند (اُولئِکَ هُمْ خِیارُ اَلاُمَّهِ مَعَ اَبْرارِ اِلعِترَهِ…)
بر اساس بعضی روایات پنجاه نفر از این افراد را زنان تشکیل می دهند.
خلاصه کلام اینکه تدبر در روایات یاد شده معلوم می کند که آنان افرادی معمولی نیستند. بلکه مردانی الهی و نیروهایی زبده، لایق و کاردان، بطانه و اصحاب سرّ امام زمان علیه السلام هستند.

۲- ماموریت یاران خاص
از جمله اموری که در شناسایی هر چه بیشتر ماهیت یاران خاص امام زمان علیه السلام به ما کمک می کند، بررسی روایاتی است که به تبیین ماءموریت آنان در حکومت جهانی حضرت مهدی علیه السلام پرداخته اند. برخی از این ماءموریتها به قرار زیر هستند:

۱-۲- جنگ با ستمگران
اولین ماءموریت یاران حضرت، جنگی تمام عیار با مستکبران عالم است که در آغاز انقلاب بزرگ حضرت، در راءس همه کارهای قرار دارد. یاران خاص مهدی علیه السلام در این جنگ، در بعد اندیشه تئوریسینهای انقلاب و در بُعد عمل، سربازانی شجاع و فداکار در رکاب امام زمان علیه السلام و گوش به فرمان آن حضرت هستند. وقتی حلقه یاران پس از ۳۱۳ نفر کامل شد قیام شروع می شود و با ستمگران جهان در می افتند و آنان را قلع و قمع می کنند؛ به گونه ای که خدا خشنود شود.
امام باقرعلیه السلام می فرماید:
قائم آل محمد علیه السلام شباهتهایی با پنج تن از پیامبران دارد… اما شباهت او به جدّ خود پیامبر اکرم صلی الله و علیه و آله قیام با شمشیر است و کشتنِ دشمنان خدا و پیامبر، و نیز جباران و سرکشان. او با (نیروی) شمشیر و (نیروی) ترس، (که در دل جباران افکنده می شود) مدد می گردد.
امام جواد علیه السلام می فرماید:
آنگاه که عدد (مورد نظر یاران حضرت) یعنی ده هزار نفر کامل شد، به اذن خدای بزرگ قیام می کند و بی درنگ به کشتار دشمنان خدا (و دین خدا) دست می یازد، تا خدای بزرگ خشنود گردد.
خداوند به دست اینان طاغوتها و جبّاران را نابود می سازد و آنان را بر شرق و غرب عالم مسلّط می کند. امام باقرعلیه السلام می فرماید:
گویی که یاران قائم علیه السلام را می بینم که بر خاور و باختر گیتی مسلط شده اند و هیچ چیز نیست مگر آنکه از آنان فرمان می برد.

۲-۲- مبارزه با انحرافها، تحریفها و برداشتهای نادرست از دین
دومین ماءموریت یاران خاص امام زمان علیه السلام در آغاز انقلاب، مبارزه کردن با انحرافها، تحریفها و برداشتهای نادرست از دین و مذهب است. عوامل اصلی این انحرافات سه دسته صاحبان زر (سرمایه داران و اشراف)، صاحبان زور (حکومتهای غیر اسلامی و به ظاهر اسلامی) و صاحبان تزویر (روحانیون وابسته و دنیاپرست و جیره خوار حکومتها و طبقات اشراف) هستند؛ در واقع صاحبان زر و زور تحریفها، برداشتها و تفسیرهای غلط را سفارش می دهند و صاحبان تزویر آن را اجرایی و عملیاتی می کنند.
امام صادق علیه السلام می فرماید:
آزاری که قائم علیه السلام به هنگام قیام خویش، از جاهلان آخرالزمان می بیند، به مراتب سخت تر است از آن همه آزار که پیامبر صلی الله و علیه و آله از مردم جاهلیت دید. راوی می گوید:
این چگونه می شود؟ امام فرمود: پیامبر به میان مردم آمد در حالی که آنها سنگ و صخره و چوب و تخته های تراشیده (بتهای چوبی) را می پرستیدند، ولی قائم ما که قیام کند مردمان همه از کتاب خدا برای او دلیل می آورند و آیه های قرآن را تاءویل و توجیه می کنند!
همچنین می فرماید:
امام قائم در جنگ خویش (با مخالفان) به دشواریهایی بر می خورد که پیامبر برخورد نکرد؛ زیرا پیامبر آمد و مردم بتهای سنگی و چوبهای تراشیده شده را می پرستیدند (و گرفتار تعالیم انحرافی نبودند)، لیکن قائم (در هنگام قیام خویش) با مردمی روبه رو می شود که رویا روی او می ایستند و آیه های کتاب خدا را در برابر او به نظر خود تاءویل می کنند و در همین راستا با او به نبرد بر می خیزند!
ماءموریت یاران خاص حضرت در اینجا عبارت است از افشای خطوط انحرافی و جریانات فکری منحرف، پاسخگویی منطقی و مستدل، روشنگری و تبیین درست آموزهای دینی و نیز جنگیدن با کسانی که دست از افکار و اندیشه های نادرست خویش بر نمی دارند و حق خالص و اسلام ناب را نمی پذیرند.
یاران خاص مهدی علیه السلام در پرتو تعالیم امام خویش، به شناختی دست می یابند که هیچ اشتباه و انحرافی در آن وجود ندارد. آنان راه و روش دین خدا و امام عظیم الشاءن خویش را به طور یکدست، یکسان و منسجم برای توده های ناآگاه تبیین می کنند و به طور هماهنگ به نشر تعالیم ناب اسلامی می پردازند. اینان علاوه بر توانمندیهای مدیریتی قابل توجه، در دین شناسی و مسائل مربوط به اسلام تخصص دارند و از فقیهان و اسلام شناسان راستین هستند.
امام صادق علیه السلام می فرماید:
آن گروه که قائم هنگام قیام خویش با او کار می کنند، نجیبان، قاضیان، حاکمان شرع، فقیهان و دین شناسانی هستند که (برکت و) مسحه الهی یافته اند؛ به گونه ای که هیچ حکمی بر آنان اشتباه نمی شود.

۳-۲- عمران و آبادی کشورها و برقراری عدالت
ماءموریت دیگر یاران خاص این است که پس از اقتدار یافتن حضرت مهدی علیه السلام، مسئولیت اداره کشورها را از جانب ایشان بر عهده می گیرند و هر کدام عازم منطقه ای می شوند و پایه های مستحکم بنای رفیع حکومت جهانی مهدوی را بنا می نهند و به عمران و آبادی کشورها می پردازند و عدالت اسلامی را برقرار می سازند.
هنگامی که قائم علیه السلام قیام کند برای هر کشوری از کشورهای جهان فرمانروایی بر می گزیند و به او می فرماید: دستورالعمل تو در کف دست تو است، هرگاه حادثه ای بر تو روی دهد که حکم آن را نمی فهمی و طرز داوری در آن را نمی دانی، به کف دستت بنگر، هر چه در آن منعکس باشد بر اساس آن عمل کن؛ (اِذا قامَ القائِمُ بعثَ فی اَقالیمِ الاْرْضِ، فی کُلِّ اِقلیمٍ رَجُلاً ثُمَّ یقُولُ لَهُ: عهدُکَ فی کفِّکَ، فاِذا وَرَدَ علَیکَ مالا تَفْهَمُهُ وَ لا تَعْرِفُ القَض اءَ فیهِ، فَانظُرْ اِلی کَفِّکَ وَ اعْمَل بِم ا فیه ا).
امام صادق علیه السلام می فرماید:
حضرت مهدی علیه السلام یارانش را در همه شهرها می پراکند و به آنها دستور می دهد که عدل و احسان را شیوه خود سازند. حضرت، آنان را فرمانروایان کشورهای جهان می گرداند و به آنها فرمان می دهد که شهرها را آباد سازند؛ (یفَرِّقُ الْمَهْدِی اَصْحابَهُ فی جمیعِ الْبلْدانِ، وَ یاءْمرُهمْ بالْعَدْلِ وَ الاِحْسانِ، وَ یجْعَلُهُمْ حُکّاما فِی الاَقالیمِ، وَ یاءْمرُهمْ بعمرانِ الْمدُنِ).
همان حضرت می فرماید:
حضرت، والیان خود را به شهرها می فرستد و دستور می دهد که عدالت را در میان مردم پیاده کنند (یبعث الی امرائه بسائر الامصار بالعدل بین الناس).
بدون تردید تدبّر در این ماءموریت ها که در روایات تبیین شده اند، ماهیت یاران خاص و کابینه دولت حضرت مهدی علیه السلام را روشن تر می سازد. معلوم می شود که آن حضرت بهترینها را برای اداره جهان بر می گزیند و ستونهای مستحکم بنای رفیع حکومت جهانی را بر آن استوار می سازد و این تعداد به تعبیر رسول اکرم صلی الله و علیه و آله خالص ترین و برترین وزیران حضرت مهدی علیه السلام هستند؛ (وُزَراءُ الْمهدِی… وَ همْ اَخلَصُ الوُزَراءِ وَ اَفضَلَ الوُزَراءِ) و کسانی اند که قدرت اجرایی فوق العاده ای دارند و می توانند مملکتی را اداره کنند.

۳- ویژگیهای یاران خاص امام زمان علیه السلام
اینک با توجه به روایاتی که درباره یاران خاص حضرت، ماهیت و ماءموریت آنان گذشت، می توان گمانه زنی زد که هسته مرکزی و ستاد فرماندهی تشکیلات حکومت جهانی مهدی علیه السلام باید چگونه و دارای چه خصوصیاتی باشند. ولی در عین حال برای بهره گیری بیشتر از روایات معصومین علیه السلام، روایاتی را که درباره تبیین ویژگیهای یاران خاص امام زمان علیه السلام وارد شده، دست مایه خود قرار می دهیم.
این ویژگیها را بر اساس روایات در سه محور کلی می توان مورد بررسی قرار داد.

۱-۳- ویژگیهای ظاهری
در پاره ای از روایات، ویژگیهای ظاهری یاران خاص حضرت مهدی علیه السلام بیان شده است. مانند روایاتی که درباره مشخصات ظاهری آنان از قبیل اسامی آنان و شهرهای آنان و غیر آن وارد شده که برخی از آنان پیش از این ذکر شد.
بعضی روایات درباره خصوصیات ظاهری آنان، روایاتی است که محدوده سنّی آنها را بیان کرده و بیشتر آنها را جوان معرفی می کنند. به عنوان نمونه، امام باقرعلیه السلام می فرماید:
یاران قائم همه جوان اند و پیرمرد در میان آنان نیست مگر مانند سرمه در چشم و نمک در غذا، و کم ترین چیز در غذا نان است (اَصْحابُ القائِمِ شَبابُ لا کَهُوُلَ فیهِمْ، اِلاّ مِثْلَ الْکحْلِ فِی الْعَینِ وَ المِلْحِ فِی الزّادِ، وَ اَقَلُّ الزّادِ المِلْحُ)
بعضی دیگر از روایات به رنگ، قد و اندازه، زیبایی و لباس پرداخته می فرماید:
همه آنها یک رنگ و هم اندازه اند، جمال و لباسهایشان یکسان است (… وَ الزِّی واحِدٌ، وَ القدُّ واحدٌ، وَالجمالُ واحدٌ، وَ اللِّباسُ واحدٌ…)
برخی دیگر از روایات نیز چنان که گذشت به جنسیت تعدادی از یاران خاص پرداخته و ذکر می کند پنجاه نفر زن همراه آنان است.
پاره ای دیگر از روایات به قدرت بدنی آنان پرداخته، می فرماید:
چون امر ظهور حضرت واقع شد، به هر انسان – از یاوران ایشان – نیروی چهل مرد داده می شود (اَنَّه لَوْ قَدْ کانَ ذلِکَ، اُعْطِی الرَّجُلُ قُوَّهَ اَرْبعینَ رَجُلاً…)
یا می فرماید:
همانا به یک نفر از آنان نیروی چهل مرد داده می شود و دل او از قطعه فولاد سخت تر می شود، اگر به کوههای آهن روی آورد آنها را قطعه قطعه می کند!

۲-۳- ویژگیهای نفسانی
روایات متعددی به تبیین ویژگیهای معنوی و نفسانی یاران خاص امام زمان علیه السلام پرداخته اند. خصوصیاتی مانند علم و معرفت، ایمان، خشیت الهی، طهارت و تقوا، زهد، بینش و بصیرت، عبادت و بندگی، توجه به خدا، دعا و ذکر و نیایش و استغفار، شب زنده داری، شرح صدر، صبر و شکیب و غیر اینها برخی از خصلتهای معنوی و نفسانی یاران خاص حضرت مهدی هستند که در روایات به آنان اشاره شده است و ما در اینجا به ذکر بعضی از آنها بسنده می کنیم.
یک. ایمان: در نظام حکومت جهانی حضرت مهدی علیه السلام عنصری که بیش از دیگر عناصر اهمیت دارد و می تواند مثل کلیدی قفلهای بسته را در همه موارد و مسایل باز کند، عبارت است از ایمانی عمیق و استوار که هم همت را بر می انگیزد، هم بازوان و گامها را محکم می کند و هم دلها را استحکام می بخشد؛ به گونه ای که حوادث دنیا نمی تواند هیچ تزلزلی در آنها ایجاد کند. دلهای کارگزاران حکومت مهدوی علیه السلام با چنین ایمانی استوار مستحکم است. آن حضرت، مؤ من ترین افراد را برای حکومت جهانی اش برگزیده است.
گاهی از این ویژگی در روایات به صراحت یاد شده و به عنوان مؤ منان حقیقی مورد ستایش قرار گرفته است. چنان که امام باقرعلیه السلام می فرماید:
بدانید که آنها مؤ منان حقیقی اند (اَلا هُمُ المُؤ مِنُونَ حَقّاً…)
بر این اساس یاران خاص حضرت از تمام اوصافی که در قرآن کریم برای (مؤمنان حقیقی) بیان شده، برخوردار خواهند بود.
گاهی از آنان به عنوان موحّدان واقعی یاد شده است که به توحید ناب دست یافته اند (فَهُمُ الَّذینَ وَ حَّددُوا اَللّهَ حَقَّ تَوْحیدِه).
گاهی نیز در قالب تشبیه و مانند آن از این ویژگی یاد شده است مانند این گفتار امام صادق علیه السلام که می فرماید:
آن (گنجینه ها) مردانی هستند که دلهایشان مانند پاره های آهن است، هیچ گونه تردیدی در آنها راه ندارد، در اعتقادشان به خدا از صخره و سنگ محکم ترند (… هِی رِجالٌ کَاَنَّ قلُوبهمْ زُبرُ الْحدیدِ، لا یشوبها شکُّ، فی ذاتِ اللّهِ اَشَدُّ مِنَ الحَجَرِ…)
در بعضی روایات نیز بر قوت جسمانی یاران خاص اشاره شده و در ضمن آن قوت ایمان هر کدام از آنان از پاره های آهن محکم تر دانسته شده است مانند روایتی که می گوید: به هر کدام، توانایی چهل نفر داده شده و دلی مستحکم تر از پاره های آهن دارد.
بدیهی است که همین قوت ایمان است که در میدان عمل، قدرت مدیریت و فرماندهی را پدید می آورد؛ ایمان به خدا، ایمان به راه، هدف و آرمان حاکمیت جهانی توحید و عدالت، احساس فداکاری در راه هدف و خویشتن را جزو حزب اللّه و جنداللّه دانستن؛ اینهاست که گروهی اندک را در صحنه مبارزه با کفر و استکبار جهانی پیروز می کند (کَمْ مِنْ فِئَهٍ قَلیلَهٍ غَلَبَتْ فِئَهً کَثیرَهً بِاِذْنِ اللّهِ).
دو. طهارت و تقوا: یک رکن مدیریت ایده آل، حفظ طهارت و تقوا، پاکیزگی در عمل و اجتناب از هر گونه اختلاط با اهداف غیر مشروع یا اهداف غیر مقبول و غیر اخلاقی است. مدیر خوب، مدیری است که هر کاری را بر عهده می گیرد، آن را با رعایت اصول اخلاقی صحیح انجام دهد.
یاران خاص مهدی علیه السلام به جهت برخورداری از طینتی پاک و طهارت و تقوایی ستودنی از انواع فسادی که حکومتها دچار آن می شوند، مبرّا هستند. فساد مالی، فساد کاری، قرارهای نامشروع و ناموجه در زمینه های مسایل کاری، جاذبه های دنیایی دل آنان را نمی لرزاند و تاءثیری در آنان ندارد. آنها بر اصول خود پای بندند و پای خود را از مسیری که برایشان ترسیم شده، ذرّه ای کج نمی گذارند.
امام حسن عسکری علیه السلام این ویژگی یاران خاص مهدی علیه السلام را این گونه بیان می کند:
خداوند آنها را با پاکی نطفه و پاکیزگی سرشت، پاک و پاکیزه نموده است، دلهایشان از آلودگی نفاق پیراسته، قلبهایشان از تیرگی اختلاف پاکیزه، روح و روانشان برای پذیرش احکام دین آماده… به آیین حق گرویده و در راه اهل حق گام سپرده اند (برَّاءَهمُ اللّهَ فی طهارَهِ الْوِلا دَهِ وَ نفاسَهِ التُّرّْبَهِ، مُقَدَّسَهٌ قلُوبهمْ منْ دَنَسٍ النِّفاقِ، مُهَذَّبَهٌ اَفْئِدَتُهُمْ مِنْ رِجْسِ الشِّقاقِ، لَینَهٌ عَرائِکُهُمْ لِلدّینِ… یدی نُونَ بِدی نِ الحَقِّ وَ اَهْلِهِ…)
امام صادق علیه السلام نیز می فرماید:
خداوند با دست قدرت خود بر شکم و پشت آنها، می کشد، دیگر هیچ حکمی بر آنها دشوار نمی نماید (یمْسِحُ اللّهُ بُطُونَهُمْ وَ ظُهُورَهُمْ فَلا یشْکِلُ عَلَیهِمْ حُکْمٌ)
آنان با امام خود پیمان می بندند که از محارم الهی و آلودگیهای دنیایی چشم بپوشند. بنابراین، یاران خاص حضرت با پاک سیرتی خود در مسیر پاکی و تقوا گام بر می دارند. و حکومت جهانی مهدی علیه السلام مانند بعضی کشورهای اسلامی نخواهد بود که رهبران و مسئولان آنها، فسق و فجور کنند و محرمات کبیره را عملا انجام دهند، شرب خمر و تجاوز و تعدی از حدود الهی کنند و به انواع مفاسد و آلودگیها گرفتار شوند. چنانکه امروزه مشاهده می شود هر از چند گاهی طبل رسوایی برخی از سران ممالک در عرصه جهانی نواخته می شود.
سه. علم و معرفت: بدیهی است که کابینه مهدی علیه السلام برای اداره حکومت جهانی اش از تمام آنچه لازمه مدیریت ایده آل است، برخوردارند. از جمله شاخصه های مهم در این عرصه علم و دانش است. آنچه در بعضی روایات ذکر شد که هر کدام از آنان قوت و توان چهل تن را دارد، علاوه بر توان جسمانی، توان اداره و تدبیر امور را نیز شامل می شود که علم و آگاهی لازمه آن است.
شاخصه علم و دانش در همه سطوح مدیریت اعم از سطوح بالا، میانی و رده های پایین باید مورد توجه قرار گیرد و هر مدیری باید علم و آگاهی ویژه حوزه کاری و مدیریتی را بر اساس آموزه های دینی و مکتبی داشته باشد.
یاران خاص حضرت مهدی علیه السلام در حوزه مسئولیتی خویش مدیریت علمی خواهندکرد. با مدیریت غیر علمی نمی توان جهان را اداره کرد. جالب این است که مدیریت علمی آنان بر اساس موازین اسلامی و منطبق بر کتاب و سنّت است. چنانکه امیر مؤ منان علیه السلام فرمود:
ای مردم ! سزاوارترین کس در امر حکومت و مدیریت، قوی ترین آنان و آگاه ترین آنها به امر خدا در آن است (اَیها النّاسُ! اِنَّ اَحَقَّ النّاسِ بِهذا الاْمْرِ اَقْواهُمْ عَلَیهِ وَ اَعْلِمُهُمْ بِاَمْرِ اللّه فیهِ).
آنان از نظر علمی در بالاترین درجه قرار دارند و از جام حکمت الهی و معرفت دینی به طور شایسته سیراب گشته اند. همان حضرت مراتب فضل و کمال علمی آنان را چنین توصیف می کند:
پس در آن فتنه ها(ی آخرالزمان) گروهی صیقلی می شوند مانند صیقل یافتن شمشیر به دست آهنگر، دیده های آنان به نور قرآن جلا داده و تفسیر در گوشهایشان جا گرفته شود. در شب جام حکمت را به آنها بنوشانند. بعد از آنکه در بامداد هم نوشیده باشند.
چهار. معرفت الهی: یاران خاص حضرت علاوه بر توانمندی های مدیریتی، اهل سیر و سلوک معنوی هستند و از مراتب بالای معرفت الهی برخوردارند. به این ویژگی با تعبیرهای مختلفی در روایات اشاره شده است. به عنوان مثال امام صادق علیه السلام می فرماید:
عارفان به خداوند متعال از اهل حقایق که از روی کشف و شهود ربّانی عارف به خدا هستند، با او بیعت می کنند (یبایعُهُ العارِفُونَ بِاللّهِ تَعالی مِنْ اَهْلِ الحَقائِقِ عَنْ شُهُودٍ وَ کَشْفٍ بِتَعْریفٍ اِلهی).
امام باقر و صادق علیه السلام از امام علی علیه السلام در توصیف آنان می فرمایند:
مردانی که خدا را به حقّ شناخته اند، آنها یاوران حضرت مهدی علیه السلام در آخرالزمان هستند (… رِجالٌ عرَفوا اللّهَ حقَّ معرِفتهِ، وَ همْ اَنْصارُ المَهْدِی فی آخِرِ الزَّمانِ).
از برخی روایات می توان استفاده کرد، که آنان در اثر عرفان عملی به مراتبی رسیده اند که قدرت تصرف در عالم دارند. به عنوان نمونه امام رضاعلیه السلام می فرماید:
شیعیان او از اطراف و اکناف جهان به سوی او می شتابند و زمین زیر پای آنها طی می شود، تا به محضر او رسیده بیعت نمایند.
در روایتی دیگر می خوانیم:
آنها در شرق و غرب جهان در محراب و یا رختخواب خود هستند، بانگ امام را می شنوند. همین یک بار صدا به گوش همه آنها می رسد و همگی به سوی او می شتابند، چیزی نمی گذرد مگر به مقدار یک چشم به هم زدن که همگی در نزد او گرد می آیند.
در روایتی دیگر دارد:
گروهی از آنها شبانه از رختخوابشان ناپدید می شوند و صبح در مکه حاضر می شوند و برخی از آنها آشکارا دیده می شوند که روی ابرها راه می روند.
یک احتمال از این گونه روایات همین است که دست کم برخی از یاران حضرت طی الارض دارند و زمین زیر پای آنها طی می شود.
پنج. معنویت: پشتوانه انقلاب جهانی حضرت مهدی علیه السلام، معنویت است. مهدی علیه السلام در مورد یاران خود روی قدرت معنوی و اراده ناشی از ایمان و انسانیت، تکیه می کند و به آن اهمیت می دهد. از این رو، در هر موقعیتی آنان را به تعبّد و تضرع سفارش می کند، تا هدف را فراموش و مقصد را گم نکنند و پیروزیهای پیاپی، آنان را به غفلت و غرور دچار نسازد. همواره پیروزی را از جانب خدا ببینند و مناجات و نماز را کلید نصرت او بدانند. امام باقرعلیه السلام می فرماید:
چون حضرت مهدی علیه السلام بر فراز نجف برآید به یارانش خطاب می کند: امشب را به عبادت به روز آورید. آنان برخی در رکوع و برخی در سجده شب را به سحر می رسانند و به درگاه خدا تضرّع می کنند (حَتّی اِذا صَعَدَ النَّجَفَ قالَ لاصحابِهِ: تَعَبَّدُوا لَیلَتَکُمْ فَیبیتُونَ بَینَ راکِعٍ وَ ساجِدٍ یتَضَرَّعُونَ اِلَی اللّهِ).
عبادت و بندگی؛ نماز و روزه، ذکر خدا، تلاوت قرآن، شب زنده داری، تضرّع و راز و نیاز با خدا، ارتباط دلها با خدای متعال، خدا را هدف قرار دادن، فریب ظواهر را نخوردن، دلبستگی پیدا نکردن به زر و زیور و زخارف دنیا و اموری دیگر از این قبیل معرّف معنویت و بنیه معنوی یک انسان و یا مجموعه ای از انسانها هستند و یاران خاص مهدی علیه السلام از همه جهات یاد شده برخوردارند.
امام جواد علیه السلام از پدران بزرگوارش عبودیت و بندگی آنان را این گونه توصیف می کند:
آنان سلحشورانی هستند که در اطاعت خدا بسیار سخت کوش اند (هم کَرّارُونَ مُجِدُّونَ فی طاعَهِ اللّه…)
امام صادق علیه السلام شب زنده داری و تضرّع آنان به درگاه خداوند را این گونه توصیف می کند:
آنان مردانی هستند که شبها نمی خوابند و زمزمه نمازشان چون نغمه زنبوران از کند و به گوش می رسد. شبها را با شب زنده داری سپری می کنند (رِجالٌ لا ین امُونَ اللَّیلَ، لَهُمْ دَوِی فی صلَو اتهِمْ کَدَوِی النَّحْلِ، یبیتُونَ قِیاما عَلی اَطْرافِهِمْ…)
از این گونه روایات استفاده می شود که یاران مهدی علیه السلام در انقلاب جهانی اش، عاشوراییانی هستند که عرفان و معنویت را با حماسه در هم آمیخته اند:
آنان در دل شب، ناله هایی از خشیت خدا دارند چون ناله مادران داغ پسر دیده. آنها شب زنده داران در دل شب و روزه داران در طول روز هستند گویی داءب و روش همه آنان یکی است؛ (لَهمْ فی اللَّیلِ اَصْواتٌ کَاَصْواتِ الثَّواکِلِ حُزْناً مِنْ خَشْیهِ اللّهِ، قُوّامٌ بِاللَّیلِ صُوّامٌ بِالنَّهارِ کَاَنَّما دَاءْبُهَمْ دَاءْبُ واحِدٌ…)
شش. بصیرت: یاران مهدی علیه السلام از شمّ سیاسی فوق العاده بالا، آگاهی به زمان و مکان، تحلیل سیاسی از مسایل جهانی و در یک کلمه از بصیرت و روشن بینی قابل توجهی برخوردارند.
برخی روایات این ویژگی آنان را به قندیلهایی تشبیه کرده اند که دلهایشان را روشن کرده است (کاَنّ قُلُوبَهُمُ القَنادیلُ).؛
یاران مهدی علیه السلام شمشیرها را در راه حق آختند و بصیرتی را که در کار دین داشتند آشکار کردند. طاعت پروردگارشان را پذیرفتند و فرمان واعظ خود را شنیدند (… حَمَلُوا بصائِرَهُمْ عَلی اَسْی افِهِمْ وَ دانُوِ لِرَبِّهِمْ بِاَمْرِ واعِظِهِمْ)
آنان به جهت چنین بصرتی از رفتن کسی وحشت نمی کنند و از آمدن کسی به جمع خود پایکوبی نمی کنند (.. لا یسْتَوحِشُونَ اِلی اَحَدٍ، وَ لا یفْرَحُونَ بِاَحَدٍ دَخَلَ فیهِمْ…)
هفت. دارای قدرت روحی و صبر و شکیب: جنگ با مستکبران عالم و در افتادن با کفر و شرک و نفاق تحمّلی بسیار بالا می خواهد. باید کسانی باشند که از زیر بار مشکلات ناشی از آن خم به ابرو نیاورند.
یاران خاص حضرت دلی دریایی دارند، امواج متلاطم شداید و سختیها دل آنان را نمی لرزاند (قُلُوبُهم کَزُبُرِ الْحَدید). آنان بر هر مشکلی که می تازند آن را رام خود می سازند. اگر به کوهها هجوم برند آنها را از پای در می آورند (لَوْ حَمَلُوا عَلی الجِبالِ لاَذَلُّوها).
آنان گروهی هستند که با صبر و شکیب خود بر خدا منّت نمی نهند (قَوْمٌ لَمْ یمُنُّوا عَلَی اللّهِ بِالصَّبْرِ…)
هشت. روحیه شهادت طلبی: یاران حضرت مهدی علیه السلام شیفته لقای الهی و عاشق شهادت اند وآرزومی کنند که در راه خدا به شهادت برسند (… یتمنَّونَ اَنْ یقتلُوا فی سِبیلِاللّهِ).
موارد یاد شده برخی از ویژگیهای نفسانی و معنوی یاران خاص حضرت بود که ذکر شد.

۳-۳- ویژگیهای عملی و رفتاری
برخی از خصوصیات عملی یاران خاص حضرت را می توان در محورهای زیر مورد بررسی قرار داد.
یک. سادگی و بی پیرایگی: یاران مهدی علیه السلام جلال و جبروت و حشمت ظاهری ندارند. با دبدبه و کبکبه ظاهری و تشریفات چشم پرکن نیستند. از این رو، در میان زمینیان ناشناخته اند. در نگاه مستکبران خوار و کوچک جلوه می کنند، ولی در میان ملکوتیان معروف و در نگاه مؤ منان ارزشمند هستند.
امیر مؤ منان در وصف آنها می فرماید:
گروهی با کافران به نبرد می پردازند که در نظر مستکبران خوار و زبون هستند، در آسمان معروف و در زمین ناشناخته اند (یجاهِدُهُمْ فِی اللّهِ قَوْمٌ اَذِلَّهٌ عِنْدَ المُتَکَبِّرینَ، فِی الاَرْضِ مَجْهُولُونَ، وَ فِی السَّماءِ مَعْرُوفُونَ).
ظاهر آنان نشان نمی دهد که جزو اصحاب خاص مهدی علیه السلام هستند. مگر در هشت سال دفاع مقدس کسی شهید همّت، شهید باکری، شهید خرازی و دیگر سرداران رشید اسلام را می دید باور می کرد که فرمانده لشکر و فدایی راه امام راحل رحمت الله علیه هستند؟!
جوانان پا به رکاب امام زمان علیه السلام در انقلاب جهانی اش نیز همین گونه اند. آنان چون ساده و بی پیرایه اند به چشم نمی آیند، ولی آوازه آنان به جمع ملکوتیان رسیده است (فِی السَّماءِ مَعْرُوفُونَ).
دو. جدیت در کار و تلاش روزانه: یاران مهدی علیه السلام به تعبیر شهید بهشتی شیفتگان خدمت اند نه تشنگان قدرت. آنان برای کار در حکومت جهانی مهدی موعودعلیه السلام و تحقق بخشیدن به منویات امام زمانشان سر از پا نمی شناسند. آرام و قرار ندارند. تنبلی، بی حالی، سهل انگاری و کار را به دست حوادث و قضا و قدر سپردن در قاموس آنان مفهومی ندارد.
یاران مهدی علیه السلام مردانی هستند که شبها نمی خوابند و یا به قدر اندک می خوابند (رِجالٌ لا ین امُونَ اللَّیلَ…). یک معنای این عبارت این است که شبها را به شب زنده داری می پردازند. ولی معنای دیگرش نیز آن است که اینان خوابشان سبک است، کمتر می خوابند و شبها علاوه بر شب زنده داری به فکر مردم، خدمتگزاری و چگونگی انجام وظیفه کردن برای آنان هستند. چنانکه در حدیثی دیگر امام صادق علیه السلام به مفضّل می فرماید:
ای مفضّل ! بدان، اگر حکومت در دست ما بود، جز سیاست شب (عبادت، اقامه حدود و حقوق الهی و حراست مردم) و سیاحت روز (سیر کردن و رسیدگی به مشکلات مردم)… چیزی در کار نبود.
یاران حضرت اگر جانشان را نیز در راه خدمتگزاری و التزام رکاب امام زمان علیه السلام بدهند، احساس می کنند کاری بزرگ نکرده اند (… لَمْ یستعظموا بذْلُ اَنْفُسِهِمْ فِی الحَقِّ)
آنها در مبارزه نیز همواره آماده و جدّی هستند و در این راه دست از سلاح بر نمی دارند تا خدا راضی شود (لا یکُفُّونَ سُیوفَهُمْ حَتّی یرْضَی اللّهُ عَزَّوَجَلَّ)
آنان راهبان شب اند و شیران روز. در میدان کار و تلاش همانند شیری ژیان ایفای نقش می کنند.
سه. ساده زیستی: یکی از نقاط ضعف در مدیریت و مدیران، روحیه اشرافیگری است. اشرافیگری به تعبیر مقام معظم رهبری برای یک کشور آفت است، ولی اشرافیگری مسئولان، آفت مضاعف است.
یاران خاص مهدی علیه السلام زندگی معمولی دارند. روند زندگی آنها به سمت تنعّم و تجمل پرستی نیست. آنها با امامشان پیمان بسته اند که همانند او ساده زندگی کنند؛ غذای ساده بخورند؛ لباس ساده بپوشند؛ وسیله نقلیه معمولی سوار شوند؛ به مقدار کم قانع باشند.
امام صادق علیه السلام درباره ساده زیستی حضرت مهدی علیه السلام می فرماید:
به خدا سوگند! او جامه درشت می پوشد و خوراک خشک و ناگوار می خورد (فَوَاللّهِ مالِباسُهُ اِلاَّ الْغَلیظَ، وَ لا طَع امَهِ اِلا الجَشَبَ).
امام زمان علیه السلام از یاران خود تعهّد می گیرد که همین سیره را عملی کنند و آنها نیز در این مسیر دست از پا خطا نمی کنند.
چهار. ولایتمداری: یاران حضرت، امام خود را به شایستگی می شناسند و به او اعتقاد دارند (اَلْقائِلینِ بِاِمامَتِّهِ). این معرفت، شناخت شناسنامه ای نیست بلکه معرفت به حق ولایت است. از این رو، به امامشان عشق می ورزند و دلهای آنان از محبت مهدی علیه السلام لبریز است. بر لوح دل آنان جز الف قامت مهدی علیه السلام نوشته ای نیست. این شیدایی به حدّی است که برای تبرّک دست بر زین اسب امام می کشند و تبرّک می جویند. آنها به هنگام نبرد پروانه وار شمع وجود مهدی علیه السلام را در میان می گیرند و از او محافظت می کنند (یتمَسَّحُونَ بِسَرْجِ الاِمامِ یطْلُبُونَ بِذلِکَ الْبَرَکَهَ وَ یحَفُّونَ بِهِ یقُونَهُ بِاَنْفُسِهِمْ فِی الْحَرْبِ…)
ولایتمدرای آنان علاوه بر عشق و دلدادگی در برابر امام زمان علیه السلام، در اطاعت از فرامین ایشان عینیت می یابد. آنان بازوان پرتوان مهدی علیه السلام و در برابر او سلم محض و مطیع محض هستند. تمام تلاش آنها همین است که فرامین امامشان را اجرا کنند (مُجِدُّونَ فُی طاعَهِ اللّهِ وَ طاعَتِهِ). آنها مهدی علیه السلام را محور، قلّه و چشم انداز تمام حرکتها و جهت گیریهای خود می دانند و در راستای کمک به آرمانها و منویات و تدابیر او گام بر می دارند و به دلالت او و با انگشت اشاره او حرکت می کنند.
هر چه امام دستورشان دهد، انجام می دهند. در برابر فرمان امامشان از کنیز زرخرید، مطیع ترند (وَ همْ اَطوَعُ منَ الاْمَهِ لِسَیدِها). به تعبیر امروزه آنان در برابر قرائت امام زمان علیه السلام از خود قرائتی جدا ندارند.
پنج. انضباط و روحیه تشکیلاتی: نظم و انضباط، شرط اصلی برای توانایی هر سازمان نظامی است. ستاد فرماندهی حکومت جهانی مهدی علیه السلام از انضباطی آهنین، نظمی منطقی و روحیه تشکیلاتی برخوردارند. معنا ندارد غیر از این باشد؛ چرا که آنان می خواهند دنیا را به نظم و انضباط وادارند و انسجام جهانی ایجاد کنند. امام علی علیه السلام این ویژگی آنان را این گونه ستوده است:
گویا آنان را می نگرم که هیاءتی یکسان و قد و قامت برابر دارند، جمال و برازندگی و لباس آنان نیز مثل هم است (کَاَنّی اَنْظُرُ اِلَیهِمَ و الزِّی واحِدٌ وَ الْقَدُّ واحِدٌ وَ الْجَمالُ واحِدٌ وَ اللِّباسُ واحِدٌ).
شش. اتحاد و انسجام و برادری: یاران خاص حضرت برگزیدگانی اند که خداوند قلوب آنها را به یکدیگر گره زده است (یؤَلِّفُ اللّهُ بینَهُمْ…) (یؤَلِّفُ اللّهُ قُلُوبَهُمْ). روح برادری، اعتماد، همدلی و یکرنگی بر آنان حاکم است. اندیشه هایشان متحد و یگانه، دیدگاههایشان همانند، دلهایشان به هم پیوسته و به هم گره خورده است. به یکدیگر عشق می ورزند و با هم مهربانند و خیرخواه همدیگر هستند. رابطه دوستی آنها چنان مستحکم است که گویی برادران تنی و از یک پدر و مادراند (کاَنَّما رَباهمْ اَبٌ واحدٌ وَ اُمُّ واحِدَهٌ قُلُوبُهُمْ مُجْتَمِعَهٌ بِالْمحَبَّهِ وَ النَّصیحَهِ).
انسجام و اتحاد کلمه در میان مدیران مطلبی بسیار اساسی و مهم است و یاران حضرت از این نعمت الهی به شکلی شایسته برخوردارند و تواضع و روح برادری در میان آنان موج می زند. از این رو، به یکدیگر احترام می گذارند. خیرخواه یکدیگرند. نسبت به هم مواسات دارند. هیچ گونه اختلاف و نزاعی میان آنان در نمی گیرد و…
هفت. روحیه حماسی و سلحشوری: هنر مدیریت همین است که بتواند از موانع عبور کند و موانع آنها را متوقف نسازد و ماءیوس نکند که بگویند نمی توان جلو رفت. یاران مهدی علیه السلام در شجاعت و دلیری و نترسی بی نظیرند. روحیه ای حماسی و سلحشوری دارند (هُمْ کَرّارُونَ…)
آنان سپاه غضب و مظهر خشم الهی اند که در آخرالزمان برای یاری حضرت مهدی علیه السلام خواهند آمد (جَیشُ الْغَضَبِ قَوْمٌ یاءتُونَ فی آخِرِ الزِّمانِ…). آنان در کارزار همانند شیرانی هستند که از بیشه های خود بیرون آمده اند و هیچ چیز جلودارشان نیست. اگر اراده کنند کوهها را از جای خود بر می کنند و از موانع می گذرند و خاکریزهای دشمن را یکی پس از دیگری فتح می کنند (کُلُّهُمْ لُیوثٌ قدْ خرَجوا مِنْ غاباتِهِمْ، لَوْ اَنَّهُمْ هَمُّوا بِاِزالِهِ الجِبالِ لاَزالُوها مِنْ مِواضِعِها).
آنان تیز پروازان و بهترین سوارکاران دنیا هستند (هُمْ خَیرٌ فِوارِسَ عَلی ظَهْرِ الاْرْضِ اَوْ مِنْ خَیرِ فَوارِسَ عَلی ظَهْرِ الاْرْضِ).
برای درهم کوبیدن ظلم و استکبار و با شعار انتقام گیری از خون امام حسین علیه السلام به راه می افتند. ابهت و آوازه آنها جلوتر از خودشان حرکت می کند و در دل دشمنان اسلام رعب می افکند. رعب و وحشت آنها یک ماه جلوتر از خودشان پیش می رود و خداوند به وسیله آنها امام زمان علیه السلام را یاری می کند.
(شِعارُهُمْ: یا لَثاراتِ الْحُسَینِ! یسیرُ الرُّعْبَ اَمامَهُمْ مَسیرَهَ شَهْرٍ… بَهَمْ ینْصُرُ اللّهُ اِمامَ الْحَقِّ) حارالانوار، ج ۵۲، ص ۳۰۸٫
یاران مهدی علیه السلام گروهی هستند که بر اساس حق همواره با دشمنان دین خدا پیکار می کنند و پیروزی را به ارمغان می آورند.
هشت. عدالت پیشگی و دادگری: از ماءموریتهای یاران خاص اجرای عدالت در ممالک است. امام کاظم علیه السلام در تفسیر آیه شریفه (یحْیی الاْرْضَ بَعْدَ مَوْتِها) فرمود:
نه اینکه خداوند زمین را با باران زنده کند، بلکه مردانی را بر می انگیزد تا عدالت را زنده کنند و زمین در پرتو آن عدالت زنده می شود.
اگر یاران مهدی علیه السلام خود عادل نباشند چگونه خواهند توانست عدالت را در جهان برقرار کنند. (ذات نایافته از هستی بخش – کی تواند که شود هستی بخش).
خلاصه کلام اینکه آنان در شایستگیها و امتیازات به گونه ای هستند که به تعبیر امام علی علیه السلام نه از نسلهای گذشته کسی از آنان پیشی گرفته و نه از آیندگان کسی به مقام والای آنها می رسد (لَمْ یسْبِقْهُمُ الاْوَّلُونَ وَ لا یدْرِکُهُمُ الآخِرُونَ).
یاران خاص مهدی علیه السلام در همه عرصه ها الگو و نمونه اند. آنجا که به عنوان فرمانده لشکر مهدی علیه السلام انجام وظیفه می کنند از تمام ویژگیهای لازم در یک فرمانده لشکر اسلام برخوردارند و در قلوب مؤ منان عالم جای دارند. هنگامی که به عنوان سربازی فداکار و شجاع در رکاب امام زمانشان هستند، چون پروانه ای بر محور شمع وجود رهبر و مقتدایشان می گردند، دلداده اویند، در برابر او تسلیم محض هستند و ولایتمداری را در عقیده و اخلاق و عمل عینیت می بخشند. وقتی که به عنوان کارگزار حکومت جهانی انجام وظیفه می کنند، شیفته خدمت اند نه تشنه قدرت، بی پیرایه اند، زندگی آنان در حد افراد معمولی است، بر محور عدالت حرکت می کنند. آنجا هم که به عنوان شهروند جامعه جهانی هستند مطیع قانون مهدوی و در احترام به آنان پیشتازند.

۴- نتیجه گیری
از مجموع آنچه گذشت نتیجه گرفته می شود که:
۱- حضرت مهدی علیه السلام در عرصه جهانی تحولاتی بنیادین ایجاد می کند.
۲- کار آن حضرت همه اش با کرامت و معجزه درست نمی شود، بلکه خداوند یارانی را برای نصرت او ذخیره کرده و با یاری آنان کارها را پیش می برد.
۳- یاران خاص حضرت، ۳۱۳ نفر و به تعداد اصحاب پیغمبر اکرم صلی الله و علیه و آله در جنگ بدر است.
۴- پنجاه نفر از این تعداد را زنان تشکیل می دهند.
۵- اینان از بهترین و زبده ترین افراد بشر هستند و قدرت اجرایی بسیار بالایی دارند و هر کدام قدرت اداره مملکتی را دارا هستند.
۶- روایات از آنان به عنوان رجال الهی، پرچمداران، امرا، وزرا، نقبا، خواص، حاکمان الهی و مانند آن یاد کرده است و این تعبیرها ماهیت حقیقی آنان را روشن تر می سازد.
۷- آنان بار سنگین مسئولیت کارگزاری را از جانب مهدی علیه السلام بر دوش می کشند.
۸- آنان ماءموریتهای متعددی در رکاب امام زمانشان دارند که جنگ با ستمگران عالم، مبارزه با انحرافات و برداشتهای نادرست از دین و تبیین درست معارف دینی، عمران و آبادی کشورها و برقراری عدالت در حوزه های ماءموریتی آنها از آن جمله است.
۹- ویژگیهای آنان در سه محور ویژگیهای ظاهری، ویژگیهای نفسانی و معنوی و ویژگیهای عملی و رفتاری قابل بررسی است.
۱۰- مشخصات ظاهری، جوان بودن، توانایی بدنی، سیما و قد و اندازه از جمله ویژگیهای ظاهری آنان است.
۱۱- ایمان، طهارت و تقوا، علم و معرفت، عرفان، معنویت، بصیرت، قدرت روحی و صبر و شکیب و روحیه شهادت طلبی از جمله ویژگیهای نفسانی آنان است.
۱۲- سادگی و بی پیراگی، جدیت در کار و تلاش روزانه، ساده زیستی، ولایتمداری، نظم و انضباط و روحیه تشکیلاتی داشتن، اتحاد و انسجام و برادری، روحیه حماسی و سلحشوری و عبور از موانع و عدالت ورزی از جمله ویژگیهای عملی و رفتاری یاران خاص مهدی است.
۱۳- خلاصه اینکه آنان در همه ویژگیهایی که برای اداره جهان لازم است بی نظیرند و به تعبیر علی علیه السلام (لَمْ یسْبِقْهُمُ الاْوَّلُونَ وَ لا یدْرِکُهُمُ الا خِرُونَ).

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *