نماز حضرت عیسی با امام مهدی

ابو هریره از پیغمبر صلّی اللَّه علیه و آله روایت نموده که فرمود: چه حالی خواهید داشت، زمانی که عیسی بن مریم در میان شما فرود آید و امام شما هم میان شما باشد؟ این حدیث حسن و صحیح است و صحت آن مورد اتفاق همه محدثین اهل سنت است و از حدیث محمد بن شهاب زهری است که
______________________________
(۱) سنن ج ۲ ص ۲۶۹٫
(۲) منظور سفیانی است که از اولاد معاویه بن ابی سفیان است، بطوری که میدانیم، زن معاویه «میسون» از قبیله «بنی کلب» بوده که همه نصرانی بودهاند از این رو دائیهای یزید بن معاویه و اولاد و نوادهگان او، از قبیله بنی کلب میباشند.
(۳) سنن ج ۲ ص ۲۰۸٫
مهدی موعود، ترجمه بحار الانوار ،متن،ص:۳۰۸
بخاری و مسلم آن را در صحیح خود آوردهاند «۱» و از جابر بن عبد اللَّه انصاری نقل است که گفت: شنیدم پیغمبر میفرمود: پیوسته جماعتی از امت من تا روز رستخیز بخاطر اجرای حق جنگ کنند و پیروزی یابند، پس عیسی بن مریم (ع) فرود آید. سر کرده آن جماعت میگوید بیا تا با تو نماز بگذاریم عیسی خواهد گفت: شما خود برخی بر برخی دیگر امیر هستید و این لطف خدا در حق این امت است.
کنجی میگوید: این حدیث نیز حسن و صحیح است و مسلم آن را در صحیح خود نقل کرده است. «۲» اگر حدیث سابق قابل تاویل باشد، تاویل این روایت امکان ندارد. زیرا این حدیث صریح در مقصود است. چه که عیسی علیه السّلام نزد سرکرده مسلمین میآید و او در آن روز مهدی است. بنا بر این تاویل این روایت بمعنی دیگر اعتبار ندارد.
سپس کنجی میگوید: اگر کسی بگوید: چنانچه این اخبار صحیح باشد که عیسی علیه السّلام پشت سر مهدی علیه السّلام نماز میگذارد و در رکاب او جنگ میکند و دجال را را بقتل میرساند و این اخبار از نظر سلسله سند نزد سنی و شیعه صحیح و مورد اتفاق همه علمای اسلام است، زیرا غیر از علمای شیعه و سنی اگر کسی چیزی بگوید، از درجه اعتبار ساقط و مردود است، و این معنی اجماعی علمای اسلام است و با اثبات این معنی و صحت آن، باید دید که آیا در آن نماز و جهاد، عیسی افضل است یا مهدی (امام یا ماموم)؟
جواب گوئیم که: عیسی و مهدی هر دو دو پیشوا میباشند. یکی پیغمبر و دیگری امام. اگر آنها در محلی اجتماع کنند و امام سمت پیشوائی پیدا کند، قهرا نسبت به
______________________________
(۱) صحیح بخاری ج ۴ باب نزول عیسی چاپ آستانه ص ۱۴۳ و صحیح مسلم چاپ بولاق ج ۱ ص ۱۵۴٫
(۲) صحیح مسلم ج ۱ ص ۵۵٫
مهدی موعود، ترجمه بحار الانوار ،متن،ص:۳۰۹
بدیگری که پیغمبر است مقتدا و پیشواست، و میدانیم که امام و پیغمبر هر دو از ارتکاب افعال زشت و ریا و نفاق معصوم و پیراسته میباشند و هیچ کدام عملی را که از حریم شریعت بیرون و مخالف خواسته خدا و رسول باشد برای خود ادعا نمیکنند.
چون این معنی مسلم است میگوئیم: امام افضل از ماموم یعنی حضرت عیسی است که پشت سر او نماز میگذارد. زیرا از پیغمبر اکرم صلّی اللَّه علیه و آله روایت شده که فرمود: امام جماعت باید پیشوای جماعت باشد، اگر دو نفر مساوی بودند آنکه عالمتر و چنانچه هر دو در علم مساوی بودند آنکه فقیهتر و اگر هر دو فقیه بودند آنکه سابقه دینیش بیشتر است.
و چنانچه هر دو از لحاظ سابقه مساوی بودند آن را که خوش صورتتر است باید مقام داشت، و با او نماز گذارد. پس اگر امام زمان بداند عیسی علیه السّلام از او افضل است، جایز نیست که بر وی پیشی گیرد. چه امام از هر کس آشناتر بمسائل دین و منزّهتر از ارتکاب فعل مکروه است.
همچنین اگر عیسی علیه السّلام بداند که مهدی علیه السّلام از وی افضل میباشد، جایز نیست که در نماز بمهدی اقتداء نماید، چه که پیغمبر از عمل ریا و نفاق و نیرنگ پیراسته است. علی هذا امام زمان بخوبی میداند که از عیسی علیه السّلام افضل میباشد و لذا بر وی مقدم میشود و عیسی هم میداند که مهدی از او افضل است و بهمین جهت او را بر خود مقدم میدارد و پشت سر او نماز میگذارد و اگر جز این بود معنی نداشت که بوی اقتدا کند. این بود علت فضیلت امام نسبت بعیسی در نماز گزاردن پشت سر او.
و اما در باره جهاد عیسی بن مریم در رکاب امام زمان، باید دانست که جهاد عبارت است از جان دادن در راه خدا بفرمان کسی که برای خدا میجنگد، و اگر جز این بود، معنی نداشت کسی بفرمان پیغمبر صلّی اللَّه علیه و آله جهاد کند.
دلیل بر این مطلب آیه شریفه: إِنَّ اللَّهَ اشْتَری مِنَ الْمُوْمِنِینَ اَنْفُسَهُمْ وَ
مهدی موعود، ترجمه بحار الانوار ،متن،ص:۳۱۰
اَمْوالَهُمْ بِاَنَّ لَهُمُ الْجَنَّهَ. یُقاتِلُونَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ فَیَقْتُلُونَ وَ یُقْتَلُونَ وَعْداً عَلَیْهِ حَقًّا فِی التَّوْراهِ وَ الْإِنْجِیلِ وَ الْقُرْآنِ وَ مَنْ اَوْفی بِعَهْدِهِ مِنَ اللَّهِ فَاسْتَبْشِرُوا بِبَیْعِکُمُ الَّذِی بایَعْتُمْ بِهِ وَ ذلِکَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِیمُ. «۱» یعنی: خداوند جان و مال مومنین را میخرد تا در عوض بهشت بآنها ارزانی دارد. آنها در راه خدا پیکار میکنند و میکشند و کشته میشوند. این وعده حق خداوند است که در تورات و انجیل و قرآن بمومنین داده است. کیست که بهتر از خداوند بعهدش وفا کند پس شما را بآنچه فروختهاید بشارت باد، که سعادتی بس بزرگ است.
دیگر اینکه امام در میان امت نماینده پیغمبر است و برای حضرت عیسی جایز نیست که بر پیغمبر (اسلام که اشرف مخلوقات و خاتم انبیاء است) پیشی گیرد همچنین بر نماینده او نیز نمیتواند مقدم باشد. موید این قول روایت مفصلی است که حافظ ابن ماجه قزوینی راجع بفرود آمدن عیسی بن مریم علیه السّلام از آسمان نقل کرده است که قسمتی از آن اینست: ام شریک دختر ابی عکر عرضکرد: یا رسول اللَّه! در آن روز قوم عرب کجا هستند؟
فرمود عرب در آن روز قلیلی بیش نیستند. اغلب آنها در بیت المقدس میباشند.
امام آنها هر صبح با آنها نماز میگذارد. چون عیسی بن مریم فرود آید امام آنها بعقب برگشته تا عیسی جلو آمده و با مردم نماز گذارد. ولی عیسی دست روی شانههای او میگذارد و میگوید بایست تا ما با شما نماز گزاریم. این حدیث صحیح و نزد محدثین اهل فن ثابت و ابن ماجه آن را در کتاب خود از ابو امامه باهلی نقل کرده است. «۲».
برگرفته از کتاب مهدی موعود :جلد سیزدهم از کتاب بحار الانوار نوشته آقای محمد باقر بن محمد تقی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *