نظریه شیخ صدوق در باره رجعت

شیخ صدوق در کتاب «اعتقادات» مینویسد: اعتقاد ما در باره رجعت صحیح است. بدلیل این آیه شریفه قال اللَّه تعالی: اَ لَمْ تَرَ إِلَی الَّذِینَ خَرَجُوا مِنْ دِیارِهِمْ وَ هُمْ اُلُوفٌ «۲» و داستان عزیز پیغمبر که صد سال بعد از مرگش خداوند او را زنده کرد قال اللَّه تعالی: اَوْ کَالَّذِی مَرَّ عَلی قَرْیَهٍ وَ هِیَ خاوِیَهٌ عَلی عُرُوشِها «۳» (که خداوند در سوره بقره ضمن این آیه شرح داده است) و مانند داستان برگزیدگان قوم حضرت موسی که خداوند میفرماید: ثُمَّ بَعَثْناکُمْ مِنْ بَعْدِ مَوْتِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَشْکُرُونَ یعنی شما را بعد از مرگتان دوباره زنده گردانیدیم تا شکر خدا را بزبان آورید (ترجمه آن نیز قبلا گذشت) در باره عیسی (ع) میفرماید: وَ إِذْ تُخْرِجُ الْمَوْتی بِإِذْنِی یعنی: عیسی باجازه
______________________________
(۱) مولف در اینجا برخی از دانشمندانی را که در رجعت کتاب مستقل نوشتهاند نام میبرد چون ما در مقدمه تحت عنوان «رجعت» بتفصیل متذکرشدهایم در اینجا آن را ترجمه ننمودیم.
(۲) شرح آن قبلا گذشت.
(۳) آیه ۸ سوره صف.
مهدی موعود، ترجمه بحار الانوار ،متن،ص:۱۲۲۹
من مرده را زنده میکند. تمام مردگانی که عیسی باذن خداوند زنده کرد بدنیا برگشتند و داستان آنها معروف است.
و مانند اصحاب کهف که مدت سیصد و نه سال در غار خود بخواب رفتند، سپس خداوند آنها را بیدار نمود و بدنیا بازگشتند؛ چنان که داستان ایشان معروف است (و قرآن مجید هم گواهی میدهد).
این گونه رجعتها که طی آن مردمی در امتهای پیشین از این جهان دیده فرو- بستند و دوباره زنده شدند بسیار است، و پیغمبر صلّی اللَّه علیه و آله فرمود آنچه در این امت است طابق النعل بالنعل مثل همانهاست که در امتهای پیشین وی داده است. بنا بر این اصل، لازم است که رجعت نیز در این امت باشد. من بزودی کتاب مستقلی در رجعت خواهم نوشت و کیفیت رجعت و دلیلهای اثبات آن را روشن خواهم ساخت. اعتقاد به تناسخ باطل است، هر کس عقیده به تناسخ داشته باشد، کافر است، زیرا اعتقاد به تناسخ مستلزم ابطال بهشت و دوزخ است.
برگرفته از کتاب مهدی موعود :جلد سیزدهم از کتاب بحار الانوار نوشته آقای محمد باقر بن محمد تقی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *