نام فرزندان حضرت مهدی و محل سکونت و اعمال آنان

روایت انباری، که بدان اشاره شد، گویای این مطلب است که امام- علیه السلام- در جزایر ناشناختهای در دریای مدیترانه، فرزندانی دارد، بدین ترتیب:
۱- طاهر بن محمّد بن الحسن، فرمانروای یکی از این جزایر به نام «زاهره» «۸» ۲- قاسم بن محمّد بن الحسن، فرمانروای جزیره «رائقه» «۹»
______________________________
(۸) نجم ثاقب/ ۲۲۰، ۲۲۱٫
(۹) نجم ثاقب/ ۲۲۲٫
تاریخ غیبت کبری ،ص:۹۲
۳- ابراهیم بن صاحب الامر، حاکم شهری به نام «صافیه» «۱۰» ۴- عبد الرحمن بن صاحب الامر، حاکم شهر «طلوم» «۱۱» ۵- هاشم بن صاحب الامر، حاکم شهر «عناطیس» «۱۲» (۱) تمام اینان، تحت نظر پدر خویش حضرت صاحب الامر- عجّل اللّه تعالی فرجه- حکومت میکنند، گرچه این روایت دلالت ندارد بر اینکه آیا پدر خویش را میبینند یا نمیبینند.
از آنجا که واقعه روایت شده، مربوط به قرن ششم هجری «۱۳» میباشد که از تولّد حضرت چهار صد سال گذشته، و نیز احتمال نمیدهیم که طول عمر فرزندان و همسر حضرت به شکل غیر عادی بوده و از عمر دیگران بیشتر باشد؛ بنابراین بر فرض صحّت روایت، آنچه روشن میشود این است که آن حضرت در آن دوران دارای همسر و فرزند بوده است. و قبلا گفتیم ازدواج آن حضرت در صورتی است که همسری قابل اطمینان و دارای بالاترین مراتب اخلاص وجود داشته باشد، تا آن حضرت را شناخته و در پنهان نگاهداشتن ایشان همکاری کند، به طوری که حتّی برای فرزندان هم ناشناس بماند، اگر چه ممکن است انتساب خود را به حضرت بدانند.
(۲) امّا ازدواج و یا فرزند داشتن آن حضرت، پیش از قرن ششم و یا بعد از آن را روایت متعرض نشده، و لذا بستگی به قواعد گذشته دارد. و به عدم صحّت این روایت، قبلا اشاره شد و تفصیل آن خواهد آمد.
(۳) و امّا روایت مازندرانی که در مضمون شبیه این روایت است، تاریخ آن، قرن هفتم میباشد و دلالت دارد بر وجود جزایری در دریای مدیترانه که بزرگترین آنها جزیره خضراء است که یکی از نایبان خاص حضرت بر آن حکومت میکند، که نامش محمّد و لقبش شمس الدین میباشد. وی یکی از نوادگان
______________________________
(۱۰) نجم ثاقب/ ۲۲۲٫
(۱۱) نجم ثاقب/ ۲۲۲٫
(۱۲) نجم ثاقب/ ۲۲۲٫
(۱۳) نجم ثاقب/ ۲۱۷٫
تاریخ غیبت کبری ،ص:۹۳
حضرت است که با پنج پشت به ایشان میرسد «۱۴» ولی روشن نیست که وی به یکی از فرزندانی که در روایت قبل آمدهاند منتسب باشد. و ظاهرا بعید است که در طول یک قرن پنج نسل پشت سر هم به وجود آیند، مگر اینکه فرض کنیم آن حضرت همسران متعدد داشته و یا تناسل اولاد او سریع بوده است.
(۱) ظاهر این روایت آن است که فرزندان مستقیم آن حضرت و یا اولاد آنها نیز همزمان با این شخص در حیات نبودهاند، و الا نواده پنجم به حکومت نمیرسید، مخصوصا که روایت گویای آن است که پدران این شخص از او برتر و شایستهتر بودهاند؛ زیرا او حضرت را مشاهده نمینموده است، در حالی که پدرش اگر چه خود حضرت را نمیدیده ولی صدای وی را میشنیده است، و نیز جدّش هم حضرت را میدیده و هم صدایش را میشنیده است. «۱۵» و روشن است که هر چه ارتباط یک شخص بیشتر باشد فضیلت و اخلاص او نزد آن حضرت بیشتر است.
صحّت و عدم صحّت این روایت را در امر چهارم بررسی خواهیم کرد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *