مهمترین آیات مربوط به مهدویت

مهمترین آیات مربوط به مهدویت
آیه اظهار ـ هو الذی ارسل رسوله … صف / ۹، فتح / ۲۸، برائت / ۳۳
قاتلوهم حتی لاتکون فتنه… انفال / ۳۹
ان اصبح مائکم غورا… ملک / ۳۰
فانک من المنظرین الی یوم…حجر / ۳۸
وقضینا الی بنی اسرائیل…اسراء / ۴ ـ ۶
لقد کتبنا فی الزبور من بعد الذکر… انبیاء / ۱۰۵
الله نور السموات… (آیه نور) نور / ۳۵
وعدالله الذین… (استحذاف) نور / ۵۵
نرید ان نمن علی الذین استضعفوا قصص / ۵
یریدون لیطفوا نور الله… صف / ۸، زمر / ۶۹
آیات اشراط الساعه… معارج / ۴۴، قمر / ۱، ق / ۴۱، فرقان / ۱۱ و ۲۶، غاشیه / ۱ ـ ۴
حروف مقطعه / حم عسق شوری / ۱
آیات انتقام / سیعلم الذین… شعراء / ۲۲۷، حج / ۳۹
بقیه الله خیر کلمه… هود / ۸۶
امّن یجیب المضطر اذا دعاه…نمل / ۶۲
سوره شمس، سوره قمر ، سوره فجر ،سوره قدر
هُوَ الَّذِی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَى وَدِینِ الْحَقِّ لِیُظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ کُلِّهِ وَلَوْ کَرِهَ الْمُشْرِکُونَ
او کسى است که پیامبرش را با هدایت و دین درست فرستاد تا آن را بر هر چه دین است پیروز گرداند هر چند مشرکان خوش نداشته باشند/توبه۳۳
آیه فوق که عینا و با همین الفاظ در سوره ((صف )) نیز آمده است و با تفاوت مختصرى در سوره ((فتح )) تکرار شده ، خبر از واقعه مهمى مى دهد که اهمیتش موجب این تکرار شده است ، خبر از جهانى شدن اسلام و عالمگیر گشتن این آئین مى دهد.
گرچه بعضى از مفسران پیروزى مورد بحث این آیه را به معنى پیروزى منطقه اى و محدود گرفته اند که در عصر پیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) و یا زمانهاى بعد از آن براى اسلام و مسلمین صورت پذیرفت ولى با توجه به اینکه در آیه هیچگونه قید و شرطى نیست و از هر نظر مطلق است ، دلیلى ندارد که معنى آن را محدود کنیم
مفهوم آیه پیروزى همه جانبه اسلام بر همه ادیان جهان است ، و معنى این سخن آن است که سرانجام اسلام همه کره زمین را فرا خواهد گرفت و بر همه جهان پیروز خواهد گشت .
شک نیست که در حال حاضر این موضوع تحقق نیافته ولى مى دانیم که این
وعده حتمى خدا تدریجا در حال تحقق است . سرعت پیشرفت اسلام در جهان ، و به رسمیت شناخته شدن این آئین در کشورهاى مختلف اروپائى ، و نفوذ سریع آن در آمریکا و آفریقا، اسلام آوردن بسیارى از دانشمندان و مانند اینها همگى نشان مى دهد که اسلام رو به سوى عالمگیر شدن پیش مى رود.
ولى طبق روایات مختلفى که در منابع اسلامى وارد شده تکامل این برنامه هنگامى خواهد بود که ((مهدى (ع ))) ظهور کند و به برنامه جهانى شدن اسلام تحقق بخشد.
((مرحوم طبرسى )) در ((مجمع البیان )) از امام باقر (علیه السلام ) در تفسیر این آیه چنین نقل مى کند: ((ان ذلک یکون عند خروج المهدى فلا یبقى احدا الا اقر بمحمد (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) )) وعده اى که در این آیه است به هنگام ظهور مهدى از آل محمد صورت مى پذیرد، در آن روز هیچکس در روى زمین نخواهد بود مگر اینکه اقرار به حقانیت محمد (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) مى کند.
و نیز در همان تفسیر از پیامبر اسلام (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) چنین نقل شده که فرمود: ((لا یبقى على ظهر الارض بیت مدر و لا وبر الا ادخله الله کلمه الاسلام )) ((بر صفحه روى زمین هیچ خانه اى باقى نمى ماند نه خانه هائى که از سنگ و گل ساخته شده و نه خیمه هائى که از کرک و مو بافته اند مگر اینکه خداوند نام اسلام را در آن وارد مى کند))!
و نیز در کتاب ((اکمال الدین )) ((صدوق )) از امام صادق (علیه السلام ) در تفسیر این آیه چنین نقل شده : ((و الله ما نزل تاویلها بعد و لا ینزل تاویلها حتى یخرج القائم فاذا خرج القائم لم یبق کافر بالله العظیم )) ((به خدا سوگند هنوز محتواى این آیه تحقق نیافته است و تنها زمانى تحقق مى پذیرد که ((قائم )) خروج کند و به هنگامى که او قیام کند کسى که خدا را انکار نماید در تمام جهان باقى
نخواهد ماند)).
احادیث دیگرى نیز به همین مضمون از پیشوایان اسلام نقل شده است .
تفسیرنمونه/آیت الله مکارم شیرازی

و قاتلوهم حتى لا تکون فتنه و یکون الدین کله لله/انفال۳۹
آیه فوق به دو قسمت از اهداف مقدس جهاد اسلامى اشاره مى کند:
۱ – بر چیدن بساط بت پرستى و از میان بردن بتکده ها، زیرا همان طور که در بحث اهداف جهاد گفته ایم آزادى دینى مخصوص کسانى است که از یکى از ادیان آسمانى پیروى کنند، و در برابر آنها اعمال فشار براى تغییر عقیده صحیح نیست ، ولى بت پرستى نه دین است و نه مکتب بلکه خرافه است و انحراف ، و حکومت اسلامى باید نخست از طریق تبلیغ و اگر ممکن نشد از طریق توسل به زور بساط بت پرستى را از همه جا برچیند و بتخانه ها را ویران کند.
۲ – به دست آوردن آزادى بیان و تبلیغ و نشر اسلام ، در این قسمت نیز اسلام اجازه مى دهد که اگر کسانى با اعمال خود جلو آزادى عمل مسلمانان را در نشر و تبلیغ و دعوت به اسلام بگیرند آنها حق دارند متوسل به جهاد آزادى بخش شوند و راه را براى تبلیغ منطقى بگشایند (براى توضیح بیشتر به تفسیر نمونه جلد دوم صفحه ۱۵ تا ۱۸ مراجعه فرمائید).
در تفسیرهاى اهل سنت مانند تفسیر آلوسى (تفسیر روح البیان ) و تفاسیر مختلف شیعه از امام صادق (علیه السلام ) چنین نقل شده که فرمود: لم یجى ء تاءویل هذه الایه و لو قام قائمنا بعد سیرى من یدرکه ما یکون من تاءویل هذه الایه و لیبلغن دین محمد ما بلغ اللیل حتى لا یکون مشرک على ظهر الارض :
((تاءویل و تفسیر نهائى این آیه هنوز فرا نرسیده است ، و هنگامى که قائم ما قیام کند کسانى که زمان او را درک کنند تاءویل این آیه را خواهند دید، به خدا سوگند که در آن موقع دین محمد (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) به تمام نقاطى که شب پوشش آرام بخش خود را بر آن مى افکند خواهد رسید تا در سراسر روى زمین مشرک و بت پرستى باقى نماند.
نویسنده تفسیر المنار روى تعصب خاصى که در مسئله قیام حضرت مهدى (علیه السلام ) دارد این حدیث را انکار کرده است و این بخاطر پیشداورى غلطى است که او در زمینه مسئله قیام حضرت مهدى دارد عجیب این است که او طبق تصریحات تفسیرش تمایل خاصى به مکتب وهابیه دارد، در حالى که وهابیان سختگیر نیز با صراحت تمام ظهور حضرت مهدى (علیه السلام ) را امر مسلم و روایات آن را متواتر مى دانند که اسناد و مدارک آن در ذیل آیه ۳۳ سوره توبه (در همین جلد) خواهد آمد و نیز به نقطه اصلى اشتباه مفسر مزبور و پاسخ آن اشاره خواهیم کرد، و مطالب مشروحترى در کتاب مصلح بزرگ جهانى نیز آورده ایم و اگر پاره اى از روایات مربوط به ظهور حضرت مهدى (علیه السلام ) نادرست و یا مشتمل بر خرافاتى باشد سبب نمى شود که اینهمه روایات صحیح و متواتر را نادیده بگیریم .
تفسیر نمونه/آیت الله مکارم شیرازی
قل اراءیتم ان اءصبح ماؤ کم غورا فمن یاتیکم بماء معین
به آنها بگو به من خبر دهید اگر آبهاى مورد استفاده شما در زمین فرو رود چه کسى مى تواند آب جارى دردسترس شما قرار دهد/ملک۳۰
در روایاتى که از ائمه اهلبیت (علیهمالسلام ) به ما رسیده ، آیه اخیر به ظهور حضرت مهدى (علیه السلام ) و عدل جهان گستر او تفسیر شده است ، از جمله در حدیثى از امام باقر (علیه السلام ) در تفسیر این آیه مى خوانیم :
((نزلت فى الامام القائم (علیه السلام ) یقول ان اصبح امامکم غائبا عنکم ، لا تدرون این هو؟ فمن یاتیکم بامام ظاهر یاتیکم باخبار السموات و الارض ، و حلال الله و حرامه ، ثم قال : و الله ما جاء تاویل هذه الایه ، و لابد اءن یجى ء تاویلها.
((این آیه درباره امامى نازل شده است که قیام به عدل الهى مى کند (حضرت مهدى ) مى گوید: اگر امام شما پنهان گردد، و نمى دانید کجاست ؟ چه کسى براى شما امامى مى فرستد که اخبار آسمانها و زمین ، و حلال و حرام
خدا را براى شما شرح دهد)).
سپس فرمود: ((به خدا سوگند تاویل این آیه نیامد و سرانجام خواهد آمد)).
تفسیرنمونه/آیت الله مکارم شیرازی
قال فانک من المنظرین الى یوم الوقت المعلوم حجر / ۳۷و۳۸
تا وقت و زمان معینى
برخی مفسرین این وقت وزمان معین را به روز ظهور امام زمان (عج) تفسیر کرده اند.در تفسیر عیاشی از امام صادق، علیه السلام، روایتی نقل شده که وهب از حضرت سؤال کرد: «روزی که در آیه شریفه آمده چه روزی است؟ حضرت فرمود: یا وهب آیا تو گمان می کنی آن روزی است که خدا مردم را در آن مبعوث می کند؟ (خیر) ولکن خدای عزوجل او را مهلت می دهد تا روزی که قائم ما، علیه السلام، مبعوث شود و جلوی سر او را گرفته گردنش را می زند و آن روز، روز معلوم است » ر. ک: السلمی السمرقندی، محمدبن مسعودبن عیاشی، تفسیر العیاشی، ج ۲، ص ۲۶۲٫

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *