مرگ حضرت امام زمان علیه السلام

مرگ حضرت امام زمان علیه السلام

این که حضرت، به مرگ طبیعى یا شهادت از این جهان خواهد رفت، اختلاف هایى در روایات به چشم مى خورد.

برخى از روایات مى گویند که آن حضرت مدتى حکومت خواهد کرد، سپس وفات مى کند و مسلمانان بر او نماز مى گذارند از بعضى روایات استفاده مى شود که مرگ آن حضرت طبیعى نخواهد بود و به دست جنایتکاران، با مشخصاتى که براى آنان ذکر شده، به شهادت مى رسد. [۶]

امام صادق علیه السلام مى فرمایند: چون دولت حقه مدتش به سر آید، مرگ حضرت حجت ارواحنا له الفداء فرا مى رسد. او را زنى از بنى تمیم به شهادت مى رساند که نام او سعیده است و همانند مردان، ریش و سبیل دارد. او به هنگام عبور حضرت، سنگ آسیابى را از پشت بام به سوى او پرتاب مى کند و حضرت را به شهادت مى رساند. [۷]

بررسى و قضاوت در این امر مبتنى بر دو مسأله است:

۱ .آیا همه امامان معصوم علیه السلام شهید مى شوند یا امکان دارد که به مرگ طبیعى از دنیا بروند؟

۲٫ اگر در سایر ائمه علیه السلام پذیرفتیم که همه به شهادت رسیده اند، نسبت به امام زمان ارواحنا له الفداء چه خواهد شد؟

اما این که آیا همه ائمه به شهادت رسیده اند یا به مرگ طبیعى از دنیا رفته اند اختلاف است: شیخ صدوق بر این باور است که همه معصومین به اجل غیر طبیعى از دنیا رفته اند….کسى که چنین عقیده نداشته باشد از ما نیست. [۸]

شیخ مفید در جواب صدوق مى نویسد:آن چه را که شیخ صدوق در رابطه با درگذشت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم و امامان معصوم علیه السلام به ستم و قتل گفته، برخى از آن ها ثابت است و برخى مشکوک. اما شهادت امام على و امام حسن و امام حسین علیه السلام حتمى و قطعى است. پس از ایشان، مسمومیت و شهادت موسى بن جعفر علیه السلام نیز قطعى و مسلم است. درباره امام رضا علیه السلام نیز قول قوى مسمومیت و شهادت ایشان است، گرچه جاى تردید هست. اما در دیگر ائمه علیه السلام راهى براى اثبات این که آنان به وسیله ستم یا ترور و یا قتل، به شهادت رسیده اند، در دست نیست.[۹]

علامه مجلسى پس از آن که روایات را زیر عنوان انهم علیهم السلام لایموتون الأ بالشهاده

مى آورد، نظر شیخ مفید را مورد نقد و بررسى قرار مى دهد.

امام حسن مجتبى علیه السلام مى فرماید: هیچ یک از ما امامان نیست، جز آن که مسموم یا شهید مى شود [۱۰]

قاتلین به شهادت ائمه، اصل کلى را از این گونه روایات استفاده کرده اند و بر این نظرند که ساختار بدنى پیامبر و امامان علیه السلام به گونه اى است که زمینه و ظرفیت حیات و عمر طولانى را دارند؟ مگر عارضه و حادثه اى از خارج بر آنان تحمیل شود. [۱۱]

به هر حال اگر نظر شیخ صدوق را بپذیریم و به روایات ما مِنا الأمسموم او مقتول [۱۲]پایبند باشیم و آن ها را از نظر سند بپذیریم، امام زمان ارواحنا له الفداء به دست جنایتکاران به شهادت مى رسد. ولى اگر قول شیخ مفید را بپذیریم، باید بگوییم که چگونگى مرگ حضرت مهدى ارواحنا له الفداء روشن نیست. [۱۳]

امام صادق علیه السلام فرمود: … چون معرفت و ایمان به حضرتش در دل هاى مردم استقرار یافت، مرگ حضرت حجت ارواحنا له الفداء فرا مى رسد حضرت امام حسین علیه السلام متولى غسل و کفن و حنوط و دفن ایشان خواهد شد و هرگز غیر از وصی، وصی را تجهیز و آماده خاکسپارى نمى کند. [۱۴] سلام علیه یوم ولد و یوم یظهر و یوم یموت و یوم یبعث حیا

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *