دیدگاه قاضی جواد ساباطی حنفی بصری در تایید حضرت مهدی علیه السلام

(متوفّای سال حدود ۱۲۵۰ هجری) که نصرانی بوده و اسلام اختیار نموده و مسلمان سنّی شده و از اهل بحرین و در بصره میزیسته
پس از آن که عبارتی را از کتاب اشعیای نبی به زبان عبری نقل کرده و آن را به عربی ترجمه « براهین ساباطیه » است، در کتاب
این عبارت نصّ صریح در وجود حضرت » : نموده است، در ردّ گفتار علمای یهود و نصاری در تأویل آن عبارت چنین مینویسد
مهدی – رضی اللّه عنه – است؛ زیرا مسلمانان اتّفاق دارند که مهدی – رضی اللّه عنه – نگاه به باطن افراد میکند و حکم را صادر
مینماید و به مجرّد اظهار شاهد و ظاهر امر، حکم صادر نمیکند. سپس میگوید: مسلمانان درباره وجود حضرت مهدی علیه السلام
اختلاف نظر دارند. اصحاب ما – اهل سنّت و جماعت – عقیده دارند که او مردی از فرزندان فاطمهعلیها السلام است. نام او محمّد
و نام پدرش عبداللّه است( ۲۶۴ ) و نام مادرش آمنه( ۲۶۵ ) میباشد. و امامیّه میگویند: وی محمّد بن الحسن العسکری علیه السلام
در سامرّا در زمان خلافت معتمد عبّاسی متولّد شده است؛ سپس غایب « نرجس » است که در سال ۲۵۵ هجری از کنیزی به نام
صفحه ۷۷ از ۲۱۴
گردید، بعد آشکار شد و دوباره غایب گردید، و این غیبت، غیبت کبری است و تا روزی که خدا بخواهد ظهور, میکند. از آنجا
که نظر شیعه امامیّه به نصّ صریح پیامبر نزدیکتر است و منظور من نیز دفاع از ملّت محمّد صلی الله علیه وآله وسلم بدون تع ّ ص ب
میباشد، لذا آن را برای شما خوانندگان نقل نمودم، تا بدانید که آنچه شیعه امامیّه راجع به حضرت مهدی علیه السلام میگویند، با
(۲۶۶).« گفتار پیامبر مطابقت دارد
برگرفته از کتاب ظهور حضرت مهدی علیه السلام از دیدگاه اسلام و مذاهب و ملل جهان نوشته: اسدالله هاشمی شهیدی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *