دیدگاه اهل سنت در مورد حضرت مهدی – ابن ابی الحدید معتزلی

وی در شرح نهج البلاغه در بیان این سخن امام (ع) که می فرماید : ((و بنا یختم لابکم ))
می گوید :
((این گفته اشاره به مهدی است که در آخر زمان ظهور می کند و بیشتر محدثان بر آنند که وی از فرزندان فاطمه می باشد و پیروان معتزله این نظر را انکار نمی کنند بلکه در کتاب های خود به بیان آن تصریح کرده و اساتید و بزرگانشان به این امر اعتراف نموده اند .
با این تفاوت که به اعتقاد ما او هنوز آفریده نشده و آفریده خواهد شد . و اربابان حدیث نیز به این عقیده گرایش دارند)) (۴۸۳)
و در شرح این سخن امام (ع) که فرمود : ((لتعطفن الدنیا علینا بعد شماسها عطف الضروس علی ولدها)) و در پی آن این آیه را تلاوت نمود : ((و نرید اءن نمن علی الذین استضعفوا فی الارض و نجعلهم ائمه و تجعلهم الوارثین )) می گوید :
((امامیه بر این عقیده اند که آن وعده راجع به امام غایب است که در آخر زمان بر زمین حکمرانی خواهد کرد . و هم کیشان ما (معتزله ) می گویند : مسلما این وعده مربوط به امامی است که بر زمین فرمانروائی کرده و بر ممالک استیلا می یابد ولی لازم نیست او حتما وجود داشته باشد . . . و فرقه زیدیه می گوید : بی تردید کسی که بر زمین حکمرانی می کند شخصی فاطمی است و جماعتی از فاطمی ها که بر مذهب زیدیه هستند از او پیروی می کنند ، هر چند اکنون کسی از آنان وجود ندارد)) (۴۸۴)
و در شرح این گفته حضرت ((پدرم فدای فرزند بهترین کنیزان )) می گوید :
((اما امامیه بر این باورند که امام دوازدهمین آنان فرزند کنیزی است بنام نرجس ولی معتزله می گویند او فاطمی است و در زمان آینده از کنیزی ولادت خواهد یافت و اکنون متولد نشده است . . . و زمین را همانگونه که از ستم انباشته شده ، از عدل و داد مملو خواهد کرد و از ستمکاران انتقام می گیرد و با سخت ترین مجازات آنان را کیفر می دهد)) (۴۸۵)
اما اگر مثلا در عصر ما تولد یابد ، کنیز کجا خواهد بود و فرزند کنیز و فرزند بهترین کنیزان چگونه ممکن خواهد بود ؟ ابن ابی الحدید می گوید :

((اینکه امام (ع) فرمود : ((پنهان از مردم بسر می برد)) اشاره به شخص یاد شده است و این گفته در مذهب شیعه سودی برای آنان ندارد هر چند تصور کرده باشند که امام نظر آنها را بیان کرده است . زیرا جایز است خداوند این امام را در آخر زمان بیآفریند و مدتی میان مردم پنهانی بسر ببرد و دارای مبلغانی باشد که اءمر و دعوت او را اجرا کنند و پس از آن اختفاء ، ظهور نماید و بر کشورها فرمانروائی و بر دولت ها استیلا یابد و مالک زمین گردد)) (۴۸۶)
برگرفته از کتاب عصر ظهور نوشته: علی کورانی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *