حقوق حضرت مهدی بر مردم در حکومت

یک. استواری بر بیعت
در جای خود گفته شده از ارکان حکومت حضرت مهدی (ع) بیعت مردم بر پذیرش و فرمانبرداری از حاکمیت است.
دو. خیرخواهی در امور حکومت
مردم عصر ظهور در امور عمومی و فعالیتهای دولت و زمامداران خیرخواهند و همواره با هوشیاری کارها را زیر نظر می گیرند و با دلسوزی و مصلحتاندیشی دولت اسلامی و مسوولان را یاری می دهند، خواه در حضور آنها باشند یا در نبود آنها.(۱)
سه. فرمانبرداری از حاکم
دستورات حاکم آنگاه که از طرف مردم اجرا شود، به مقصد رسیده است.(۲) از آنجا که مردم با پذیرش خود زمینه حکومت را فراهم می کنند در همه امور از حاکم پیروی خواهند کرد. و در این میان یاران حضرت به عنوان نخبگان عصر ظهور و الگوی رفتاری برای آن ها در این فرمانبرداری و پیروی سرآمد روزگاران خویشند.(۳)
مرحوم کلینی در کافی نیز روایات پرشماری در این زمینه نقل کرده که بیان گر مهمترین مساله سیاسی در زمینه زمامداری و نگهداری حقوق عمومی و آزادیهای اساسی است.(۴)

۱- نک: محمد بن حسین شریف رضی، نهج البلاغه، خطبه ۳۴٫
۲- امام علی در این باره فرمود:« لَا رَاْیَ لِمَنْ لَا یُطَاعُ؛ امّا، آن را که فرمان نبرند سررشته کار از برون است»؛(محمد بن حسین شریف رضی، نهج البلاغه، ترجمه سید جعفر شهیدی، ص ۲۸، خطبه ۲۷).
۳- امام صادق علیه السلام در وصف ایشان ذیل آیه شریف یَوْمَ یَاْتِی بَعْضُ آیاتِ رَبِّکَ لا یَنْفَعُ نَفْساً إِیمانُها لَمْ تَکُنْ آمَنَتْ مِنْ قَبْلُ اَوْ کَسَبَتْ فِی إِیمانِها خَیْراً فرمود:« یَعْنِی خُرُوجَ الْقَائِمِ الْمُنْتَظَرِ مِنَّا ثُمَّ قَالَ (ع). یَا اَبَا بَصِیرٍ طُوبَی لِشِیعَهِ قَائِمِنَا الْمُنْتَظِرِینَ لِظُهُورِهِ فِی غَیْبَتِهِ وَ الْمُطِیعِینَ لَهُ فِی ظُهُورِهِ اُولَئِکَ اَوْلِیَاءُ اللَّهِ الَّذِینَ لا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَ لا هُمْ یَحْزَنُون»؛ (محمدبن علی بن حسین بن بابویه، کمال الدین و تمام النعمه، ج۲، ص۳۵۷).
۴- محمدبن یعقوب کلینی، کافی، ج ۱، ص۴۰۵، بَابُ مَا یَجِبُ مِنْ حَقِّ الْإِمَامِ عَلَی الرَّعِیَّهِ وَ حَقِّ الرَّعِیَّهِ عَلَی الْإِمَامِ؛ محمدباقر مجلسی، بحار الانوار، ج ۲۷، ص ۲۴۲، حق الإمام علی الرعیه و حق الرعیه علی الإمام.
برگرفته از کتاب درس نامه مهدویت جلد ۴ نوشته خدامراد سلیمیان

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *