انتظار از دیدگاه اهل سنت

انتظار از دیدگاه اهل سنت
انتظارِ «مهدىِ نجات بخش»، اختصاص به شیعه ندارد. روایات متواتر بسیارى درباره مهدى علیه السلام از طریق اهل سنّت با سندهاى صحیح و مستفیض وجود دارد
که نمى توان در آنها تشکیک کرد؛ چنان که از طریق شیعه امامیه نیز چنین روایاتى رسیده است. عبدالرحمن ابن خلدون[۱] ـ از دانشمندان قرن نهم هجرى ـ در «مقدمه» مشهور بر کتاب اَلْعِبَر [۲] مى‌گوید: «بدان که مشهور اهل اسلام در طول اعصار بر این عقیده اند که به ناچار در آخرالزمان مردى از اهل بیت ظهور خواهد کرد که دین را تأیید کند وعدالت را ظاهر سازد و مسلمانان از وى پیروى کنند. او بر ممالک اسلامى استیلا خواهد یافت و نام او «مهدى» است. خروج دجّال و حوادث دیگر پس از آن و اینکه «عیسى» در پى او خواهد آمد ودجّال را خواهد کشت، یا با او خواهد آمد ودر کشتن دجّال یاور وى خواهد بود ودر نمازش به مهدى اقتدا خواهد کرد، از نشانه‌هاى ثابت ظهور است که در منابع روایى صحیح ذکر شده است».[۳] شیخ عبدالمحسن العبّاد ـ مدرّس دانشگاه اسلامى مدینه منوّره ـ در پى حادثه اشغال حرم مکى، در مورد روایاتى که از رسول خدا درباره انتظار و ظهور حضرت مهدى۷ رسیده، رساله‌اى نوشته است. وى در این رساله مى‌گوید: «من این رساله را به منظور تبیین سخن خروج مهدى آخرالزمان ـ که روایات صحیحى بر آن دلالت دارد ودانشمندان اهل سنّت از قدیم و جدید ـ مگر به ندرت ـ بر آن بوده اند، به رشته تحریر درآورده ام».[۴] ابن حجر هیثمى در الصواعق المحرقّه در تفسیر سخن خداوند تعالى: (وَاِنَّهُ لَعِلْمٌ لِلسّاعَهِ فَلا تَمْتَرُنَّ بِها …) [۵] مى‌نویسد: «مقاتل و پیروان وى از مفسّران، گفته اند: این آیه درباره حضرت مهدى۷ نازل شده است، و احادیثى خواهد آمد که تصریح به این نکته دارند که وى از اهل بیت پیامبر اکرم (صلى الله علیه وآله وسلم) است. بنابراین در آن دلالتى است بر برکت در نسل فاطمه وعلى ـ رضى الله عنهما ـ و اینکه از آنان فرزندان پاکیزه فراوانى ظهور خواهد کرد و خداوند نسل آنان را مفاتیح حکمت و معادن رحمت قرار داده است. راز این نکته این است که رسول اکرم (صلى الله علیه وآله وسلم) براى على وفاطمه وفرزندانش دعا کرد تا از شرّ شیطان رانده شده، محفوظ بمانند».[۶]
شیخ ناصرالدین البانى، از شیوخ معاصر حدیث، در مجله التمدن الاسلامى مى‌نویسد: «امّا مسأله مهدى، باید دانست که درباره خروج (قیام) وى احادیث صحیح فراوانى نقل شده است. بخش وسیعى از آنها داراى سندهاى تأیید شده‌اى است که نمونه هایى از آنها را نقل مى‌کنیم…».

پی نوشت ها:
[۱]. وى متأسفانه از جمله افرادى است که بدون داشتن تخصص در زمینه «حدیث شناسى» و با چشم پوشى از تواتر روایات مهدویت، به تضعیف و تردید در آنها پرداخته است!! البته از سوى اندیشمندان شیعه و سنى، دیدگاه وى رد شده است. ر.ک: در انتظار ققنوس، سید ثامر العمیدى، مترجم مهدى علیزاده. (ناشر)
[۲]. عنوان کامل این کتاب العبر ودیوان المبتدأ والخبر فى ایّام العرب والعجم والبربر است. (مترجم)
[۳]. مقدمه ابن خلدون، ص ۳۱۱٫
[۴]. مجله الجامعه الاسلامیه، شماره ۴۵٫
[۵]. سوره زخرف (۴۳) آیه ۶۱: «وى نشانه اى براى رستاخیز است، پس در آن در گمان میفتید و راه مرا پى گیرید، این راهى است راست».
[۶]. ابن حجر هیثمى، الصواعق المحرّقه، ج ۱، ص ۲۴۰٫

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *