احادیث مربوط به قائم مهدی

در کتب حدیث، روایات زیادی از پیامبر (ص) نقل می شود که درباره هویت، خاندان، کنیه و منش مهدی (ع) بحث می کند. آنچه از احادیث متعدد نتیجه می شود این است که مهدی (ع) از اعقاب پسری فاطمه (ع)، دختر گرامی پیامبر اکرم (ص) ( (۲۷)) بوده، و بویژه از تبار فرزند والا تبارش حسین (ع) است. رنگ سیمای او شبیه مردم عرب می باشد. جسم او مانند اسرائیلیها، نام و کنیه او همانند نام و کنیه پیامبر (ص) است ( (۲۸)). علاوه بر آن برخی از احادیث این نکته را بیان می دارد که پیامبر فرموده اند: نام پدر مهدی همانند نام نواده پسری پیامبر، امام- حسن (ع) می باشد. در ذیل تعدادی از احادیث نبوی ذکر می شود:
الف- ما خاندان عبد المطلب سروران اهل بهشتیم: من، حمزه، جعفر، علی (ع)، حسن (ع)، حسین (ع) و مهدی (ع) ( (۲۹)).
تاریخ سیاسی غیبت امام دوازدهم(عج)، جاسم حسین ،ص:۴۰
ب- مهدی از نسل من است. نام او همانند نام من و کنیه اش مانند کنیه من می باشد. جسم و منش او دقیقا به من شباهت دارد. او در پرده غیبت بسر خواهد برد و در اثر آن مردم در تحیر و شگفتی خواهند ماند. آنگاه وی همچون ستاره ای ثاقب بازخواهدگشت و دنیا را از عدل و داد پر خواهد نمود چنانکه پیش از آن، از ظلم و بی عدالتی مشحون گشته است ( (۳۰)).
ج- مهدی از عترت من و از پسران فاطمه (س) است. قابل ذکر است که این حدیث را علی بن نفیل متوفی به سال ۱۲۵/ ۷۴۲ از ام سلمه نقل کرده است ( (۳۱)).
د- ابن عباس از پیامبر اکرم (ص) نقل می کند که فرموده اند: «چگونه خداوند ملتی که آغاز آن من باشم، آخر آن عیسی و در مرکز آن مهدی از خاندان من، را نابود می سازد؟» ( (۳۲)).
ه- نام پدر مهدی همانند نام پسرم حسن است ( (۳۳)).
آنچه اسمن «۱» درباره این احادیث نتیجه گیری می کند نوعی تندروی است.
وی می گوید: «تمام این احادیث ضعیف و متناقض اند، بنابراین انتساب آنها به پیامبر اسلام (ص) بسیار مورد تردید می باشد» ( (۳۴)). زیرا استفاده از کنیه مهدی توسط گروههای متعدد اسلامی، بویژه زیدیه در تلاش خود برای دستیابی به قدرت در دوران بنی امیه نشان می دهد که این احادیث در میان مسلمین آن زمان متداول بوده است. علاوه بر آن، بسیاری از فرق اسلامی، این احادیث را حتی قبل از سقوط امویان در سال ۱۳۲/ ۷۴۹ نقل کرده اند، و سپس در کتب حدیث جمع آوری شده اند. قدیمترین این کتب کتاب سلیم بن قیس، منسوب به سلیم بن قیس هلالی بوده که بین سالهای ۹۰- ۸۰/ ۷۰۸- ۶۹۹ در گذشته است. وی بسیاری از احادیث نبوی مربوط به مهدی، غیبت و ظهور او را نقل می کند ( (۳۵)). با عنایت به این دو نکته بنظر می رسد قضاوت اسمن تا حدود زیادی عجولانه باشد، بویژه اگر این اصل را در نظر گیریم که احادیث نبوی در رابطه با مهدی توسط بیست و شش نفر از صحابی پیامبر (ص) نقل شده است. سی و هشت نفر از محدثین به نقل از آنان این احادیث را در کتب حدیث خود جمع آوری کرده اند ( (۳۶)).
دلائل و شهود کافی وجود دارد که از صدر اسلام تا کنون این اعتقاد وجود
______________________________
(۱)osman .
تاریخ سیاسی غیبت امام دوازدهم(عج)، جاسم حسین ،ص:۴۱
داشته که پیامبر اکرم (ص) به پیروان خود مردی را از نسل امام حسین (ع) وعده فرموده، که در آینده قیام مسلحانه خواهد کرد و اسلام را از بدعتها پاک خواهد کرد. ولی رقابت سیاسی موجود در میان مسلمین افرادی را تشجیع می کرد تا از این امید بزرگ سوء استفاده نموده و احادیث نبوی را به نفع خود در تلاش خویش برای کسب قدرت منحرف سازند ( (۳۷)).
احادیث فوق فقط این نکته را خاطرنشان می کند که قائم مهدی از نسل پیامبر است. اما احادیث دیگری منسوب به پیامبر (ص) وجود دارد که بیان می کند مهدی، در واقع، امام دوازدهم می باشد.
درست است که مونتگمری وات اعتراض دارد که، تا رحلت امام عسکری (ع) در اول ژانویه ۸۷۴ مردم انتظار نداشتند که تعداد امامان به عدد دوازده محدود گشته یا آنکه امام دوازدهم غائب شود. این عقیده از نظریه دوازده امامیها ناشی می شود که بعد از سال ۸۷۴ بوجود آمده است ( (۳۸)).
در عین حال، دلائل متقنی وجود دارد که احادیثی که مدعی هستند قائم (ع) دوازدهمین اعقاب پیامبر (ص) باشد قبل از ۸۷۴ میلادی نشر یافته است. بنابراین، لازم است بر این احادیث، که هم زیدیه و اهل سنت و هم امامیه نقل کرده اند، نظری بیفکنیم تا مشخص شود که علمای امامیه تا چه میزان آن را در تأیید اعتقادات خود مبنی بر اینکه امام دوازدهم نه تنها از دنیا نرفته بلکه در پرده غیبت بسر می برد، بکار برده اند.
برگرفته از کتابتاریخ سیاسی غیبت امام دوازدهم عجل الله تعالی فرجه الشریف نوشته آقای جاسم حسین

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *