اتفافات بعد از ظهور امام زمان (عج)

اتفافات بعد از ظهور امام زمان (عج)
اتفافات بعد از ظهور
اتفاقاتى که در دوره ظهور امام مهدى(عج) رخ می دهد زیاد می باشد که با بهره مندى از روایات اهل بیت(ع) به بیان چند رخداد مهم اشاره مى‏کنیم:
۱- اعلان ظهور:
اولین حادثه‏اى که بعد از ظهور امام زمان(ع) شکل مى‏گیرد، اعلام ظهور امام زمان(ع) است.
ظهور حضرت به وسیله منادى آسمانى اعلام مى‏گردد، آن گاه حضرت در حالى که به کعبه تکیه داده است، با دعوت به حق، ظهور خود را اعلام مى‏دارد.(۱)
دعوت حضرت هم به منظور اعلام ظهور حضرت است و هم به منظور فراخوان عمومى جهت پذیرش حکومت جهانى.
امام على(ع) فرمود: «هنگامى که منادى از آسمان ندا مى‏دهد: حق از آنِ آل محمد است و اگر طالب هدایت و سعادت هستید، به دامان آل محمد چنگ زنید، حضرت مهدى(عج) ظهور مى‏کند»(۲)
۲- به مقتضای برخی روایات رجعت و بازگشت برخى از مؤمنان صالح و پیامبران الهى مانند حضرت عیسى(ع) که در رکاب حضرت مهدى(عج) خواهند بود و در قیام و مبارزه او با ستمگران شرکت دارند، یکی از رخدادهای این دوره است.
۳- مبارزات امام زمان(عج):
یکى از حوادث مهم که بعد از ظهور امام زمان(ع) به وجود مى‏آید، مبارزه امام با دشمنان و مخالفان ظهور است.
برخى از افراد و گروه‏ها حکومت عدالت گستر امام زمان(ع) را بر نمى‏تابند و با حضرت به جنگ مى‏پردازند.
مخالفان امام را افراد و گروه‏هاى مختلف تشکیل مى‏دهند(۳) و سیاست امام در برابر آن‏ها متفاوت است.
امام زمان(ع) نخست همگان را به دین و صلح فرا مى‏خواند و با مدارا با آن‏ها رفتار مى‏نماید. امّا دشمنان دعوت امام را نادیده مى‏گیرند و به جنگ با امام مى‏پردازند.
امام با بهره‏گیرى از همه قدرت و امکانات، با دشمنان برخورد مى‏کند، و جنگ سختى به وقوع مى‏پیوندد.(۴) از جمله جنگ امام زمان(عج) با دجال(۵) و سفیانى.(۶)
۴- پیروزى امام زمان(عج):
در این درگیرى‏ها سرانجام حضرت پیروز مى‏شود. در برخى روایات از پیروزى امام بر شرق و غرب،(۷)، جنوب و قبله(۸) گزارش شده است.
امام باقر(ع) فرمود: «حضرت قائم از ما است و فرمانروایى حضرت شرق و غرب را فرا مى‏گیرد».(۹)
از پیامبر اسلام(ص) گزارش شده است که حضرت مهدى(عج) لشکریانش را به سراسر زمین گسیل مى‏دارد.(۱۰)

۵- تشکیل حکومت جهانى و برچیده شدن مرزهاى جغرافیایى:
امام مهدى(عج) حکومت جهانى تشکیل مى‏دهد و مرزهاى جغرافیایى را بر مى‏چیند.
این حکومت همان حکومت آرمانى موعود است که از آن در روایات گاهى به مدینه »فاضله« تعبیر شده است.(۱۱)
گاهى به جامعه مطلوب و گاهى به «دولت کریمه» یاد شده است.
حکومت جهانى امام زمان از مؤلّفه‏ها و شاخصه هایى برخوردار است که تحقق هر کدام از آن‏ها مى‏تواند یکى از حوادث بعد از ظهور امام زمان محسوب شوند،
از جمله:
– گسترش عدالت:
پیامبر اسلام فرمود: «یملاء الأرض قسطاً و عدلاً بعد ما ملئتْ ظلماً و جوراً»؛(۱۲)
امام زمان(ع) حکومت را به گونه‏اى سازماندهى مى‏کند که دیگر واژه ستم از ذهن‏ها رخت بر مى‏بندد و کسى به دیگرى ظلم نمى‏کند؛
-گزینش کارگزاران شایسته:
طبیعى است که حکومت آرمانى امام زمان(ع) که رهبرى آن را امام مصلح و پارسا بر عهده دارد، کارگزاران آن نیز از صالحان و پارسایان خواهند بود،
از این رو در روایات آمده است که دولت امام زمان(ع) را برخى از پیامبران و جانشینان آنان و صالحان و از اصحاب پیامبر اسلام(ص) تشکیل مى‏دهند.
حضرت عیسى(ع) به امام زمان(ع) مى‏گوید: »من به عنوان وزیر فرستاده شده‏ام؛ نه امیر و فرمانروا.(۱۳)
۶- رشد آگاهى و دانش:
دوره ظهور دوران گسترش علم و دانایى است و مدینه فاضله اسلامى «مدینه العلم» است.
با آمدن منجى همان گونه که ظلم جاى خود را به عدل و داد مى‏دهد، دانایى و فرزانگى جایگزین جهل و نادانى مى‏شود و جهان از نور عقل و دانش آکنده مى‏گردد.(۱۴)
۷- رشد عقل و خرد ورزى:
در این دوره بشر به حاکمیت عقلانیت نایل مى‏گردد. در روایات آمده است که در عصر ظهور حضرت مهدى(عج) برکات خداوندى به بشر ارزانى داشته و دست رحمت ایزدى بر عقل‏هاى مردم کشیده مى‏شود و مردم از نظر عقل و بصیرت در وضع بى مانندى قرار مى‏گیرند.(۱۵)
۸- رفاه اقتصادى و معیشتى:
به فرموده پیامبر اسلام(ص) در دوره حضرت مهدى(عج) مردم به نعمت هایى نایل مى‏گردند که در هیچ زمانى سابقه ندارد.
براى همگان برکات الهى از آسمان نازل مى‏شود و زمین چیزى از روییدنى‏هاى خود را پنهان نمى‏کند.(۱۶)
سطح رفاه زندگى در این دوره به حدّى است که طبق روایات رسیده از امام صادق(ع) در این دوره فقیرى یافت نمى‏شود تا مردم زکات اموالشان را به او بدهند.(۱۷)
۹- برقرارى امنیت اجتماعى:
در این دوره امنیت اجتماعى به نحو کامل برقرار مى‏گردد. به گونه‏اى که اگر زنى به تنهایى بخواهد از عراق به شام مسافرت نماید، در مورد امنیتش هیچ ترس و دلهره‏اى ندارد.(۱۸)
۱۰- رشد تربیتى و شکوفایى فرهنگى و اخلاقى:
در این دوره افراد به رشد تربیتى و اخلاقى و جامعه به بالاترین درجه تعالى و شکوفایى نایل مى‏گردند.
امام على(ع) فرمود: «چون قائم ما قیام کند، کینه‏ها از دل‏ها زدوده مى‏شود».(۱۹)
امام باقر(ع) فرمود: «هنگامى که قائم ما قیام کند، خداوند قواى فکرى مردم را تعالى مى‏بخشد و اخلاق آنان را به کمال مى‏رساند».(۲۰)
در روایتى دیگر از آن حضرت نقل شده است که «در دوره ظهور، دوستى و یگانگى بین مؤمنان در نهایت خود قرار مى‏گیرد، به گونه‏اى که هر کس نیازمند باشد، بدون هیچ ممانعتى از جیب دیگرى پول بر مى‏دارد و دیگرى هم از این کار راضى است».(۲۱)
پی نوشت :
۱٫ نجم الدّین طبسى، چشم اندازى به حکومت مهدى، ص ۶۴ – ۶۵٫
۲٫ احقاق الحق، ج ۱۳، ص ۳۲۴٫
۳٫ نعمانى، کتاب الغیبه، ص ۲۳۱؛ اثبات الهداه، ج ۳، ص ۵۳۹؛ بحارالانوار، ج ۵۲، ص ۳۵۳٫
۴٫ نجم الدین طبسى، همان، ص ۱۳۸٫
۵٫ صافى گلپایگانى، منتخب الاثر، ص ۶۰٫
۶٫ همان.
۷٫ صافى، همان، ص ۴۷۰ – ۴۷۱٫
۸٫ نجم الدّین طبسى، همان، ص ۱۱۹٫
۹٫ احقاق الحق، ج ۱۳، ص ۲۵۹؛ ینابیع المودّه، ص ۴۸۷؛
۱۰٫ القول المختصر، ص ۲۳
۱۱٫ مجله حوزه، ویژه امام زمان، ص ۱۳۴ به بعد.
۱۲٫ کنز العمال، ج ۱۴، ص ۱۷۵٫
۱۳٫ ابن طاووس، ملاحم، ص ۸۳٫
۱۴٫ لطف اللَّه صافى، منتخب الاثر، ص ۶۰۷٫
۱۵٫ بحارالانوار، ج ۷۵، ص ۵۱٫
۱۶٫ همان، ج ۵۱، ص ۷۸٫
۱۷٫ همان، ج ۵۲، ص ۳۳۷٫
۱۸٫ منتخب الاثر، ص ۴۷۴٫
۱۹٫ همان، ص ۴۸۴٫
۲۰٫ بحارالأنوار، ج ۵۲، ص ۳۳۶٫
۲۱٫ مفید، اختصاص، ص ۱۹٫

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *