آینده جهان در کلام الهی

اینگونه اعتقاد به سنّت الهی- اگرچه از آن، گاهی به طور صحیح بهره برداری نمیشود و انقلابی نماها هم آن را وسیله قرار میدهند- اصل است و حقیقت؛ و در زبان قرآن کریم و احادیث شریفه به تعبیرات وافی و صحیحتر و الفاظ کافیتر شرح و بیان شده است؛ که از جمله این آیات، واقعیترین تعبیرات و شرح و تفسیر این مساله است:
سلسله مباحث امامت و مهدویت، ج۲، ص: ۳۵
«قالَ مُوسی لِقَوْمِهِ اسْتَعِینُوا بِاللَّهِ …»؛[۲۸]
«موسی به قوم خود گفت: از خدا یاری خواهید …».
«وَاَوْرَثْنا الْقَوْمَ الَّذِینَ کانُوا یُسْتَضْعَفُونَ …»؛[۲۹]
«و ما قومی را که به استضعاف کشیده شده بودند، وارثان (مشرق و مغرب زمین) گردانیدیم».
«بَلْ نَقْذِفُ بِالْحَقّ عَلَی الْباطِلِ فَیَدْمَغُهُ فَإِذا هُوَ زاهِقٌ»؛[۳۰]
«بلکه حقّ را با شدت بر باطل افکنیم؛ پس حقّ، باطل را در هم میشکند، آنگاه از میان میرود».
«یُرِیدُونَ لِیُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِاَفْواهِهِمْ وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ کَرِهَ الْکافِرُونَ»؛[۳۱]
«میخواهند نور خدا را با دهانشان خاموش سازند و خدا تمام کننده نور خویش است، هرچند کافران را خوش نیاید».
موضوع انتظار حضرت صاحب الامر- عجّل اللَّه تعالی فرجه- و ایمان به ظهور مهدی موعود، مبنای این وعده الهی است و با سنّت الهی و آنچه در کتب آسمانی ثبت شده، کاملًا مطابق است.
در قرآن مجید میفرماید:
«وَلَقَدْ کَتَبْنا فِی الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذّکْرِ اَنَّ الْاَرْضَ یَرِثُها عِبادِیَ الصّالِحُونَ»؛[۳۲]
سلسله مباحث امامت و مهدویت، ج۲، ص: ۳۶
«و همانا در زبور، پس از ذکر- تورات نگاشتیم- که زمین را بندگان شایسته من به ارث میبرند».
شیعه و تمام مسلمانان بر اساس این عقیده سازنده و تحولآور، ایمان دارند که تاریخ در مسیر عدالت و به سوی عدالت جلو میرود و توقّف نمیکند و زمین را بندگان صالح و شایسته خدا به ارث میبرند. و سرانجام حقّ در همه جا حاکم و پیروز میشود، و این سنّت و قانون خدا و خواست او است که میفرماید:
«وَنُرِیدُ اَنْ نَمُنَّ عَلَی الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْاَرْضِ …»؛[۳۳]
«یعنی ما خواستهایم که منّت گذاریم بر آنان که در زمین استضعاف شدهاند …».
خدا چنین اراده کرده است که قدرت خود را به دست طبقه ضعیف آشکار سازد و طبقه استثمارگر قوی و غالب و ظالم را به دست آنان که استضعاف شدهاند، بکوبد و مغلوب نماید.
این ایمان، جزء عقاید شیعه و بلکه هر مسلمان است که به هر نحو و هر طور که اوضاع به نفع ستمگران و فرعونیان استعباد پیشه قرار بگیرد، عاقبت با انقلاب مستضعفان شایسته و پرهیزکاران مجاهد، نظام و عدالت، حاکم و برقرار میشود.
این عقیده از نظر اجتماعی، بسیار مهم و انقلابی و مترقّی است و مردم را به کار و تلاش و نهضت و قیام و فعالیت تشویق میکند و از سستی و ترک وظایف و تسلیم زبونی و ذلیل شدن باز میدارد.
حضرت امیرالمومنین علیه السلام میفرماید:
سلسله مباحث امامت و مهدویت، ج۲، ص: ۳۷
«لَتَعْطِفَنَّ الدُّنْیا عَلَیْنا بَعْدَ شِماسِها عَطْفَ الضَّرُوسِ عَلی وَلَدِها وَتَلا عَقِیبَ ذلِکَ، وَنُرِیدُ اَنْ نَمُنَّ عَلَی الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْاَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ اَئِمَّهً وَنَجْعَلَهُمُ الْوارِثِینَ»؛[۳۴]
مضمون این سخنان امیدبخش و مژده دهنده این است:
«این دنیایی که مانند مرکبی چموش و سرکش، از سواری دادن به صاحب خودش خودداری میکند و با ما خاندان پیامبر ناسازگاری پیشه کرده و بر ما سخت و تنگ گرفته است، و حزب خدا و اهل بیت و خاندان رسالت و شیعیانشان را در فشار ظلم و استبداد غاصبان و مرتجعان گذارده، و آنان را از حقوقشان محروم، و گرفتار شکنجه و زندان، و قطع دست و پا و گوش و بینی، و کشته شدن ساخته است، بعد از این همه ناسازگاریها و ظلم و جور و غصب حقوق، البته و حتماً- مانند شتر بدخو و گزندهای که به بچهاش مهربان و مایل میشود- به ما مایل گردیده و رام اهل حقّ و شایستگان و مستضعفان خواهد شد؛ چون خدا در قرآن خبر داده است:
خواستش این است که بر آن کسان که در زمین مورد استضعاف قرار گرفتهاند منّت گذارد، و آنان را امامان و پیشوایان و وارثان زمین فرماید».
معلوم است در هنگامی که ابرهای مایوس کننده فتنههای بزرگ، و تسلط غاصبان زمامداری و مقام رهبری جامعه اسلامی بر سر مردم و اهل حقّ، باران بلا و ناامیدی میباریده است، علی علیه السلام با این کلمات امیدوار کننده و انتظاربخش، دلهای مردم را محکم کرده و به این حقیقت بزرگ و وعده تخلفناپذیر الهی مژده داده و آنان را به فتح و ظفری که حزب خدا و حامیان حقّ در پیش دارند، نوید داده
سلسله مباحث امامت و مهدویت، ج۲، ص: ۳۸
و به استقامت و پایداری تشویق فرموده است.
این کلام در عین حال که خبری از آینده و غیب و پیشگویی قاطع است، همین مساله سنّت خدا (یا به زبان دیگر، وعده الهی) را که علی علیه السلام از آن آگاهی کامل داشته است، اعلام میکند.
آری، ولیّ خدا و کسی که مصداق «وَمَنْ عِندَهُ عِلْمُ الْکِتابِ»[۳۵] است، به سنن الهی عالم و واقف است و از خواست خدا و نظامات و قواعدی که در جهان ماده و مجردات قرار داده، به اذن خدا و به تعلیم او بااطّلاع است.
علاوه بر این آیه کریمه، در سوره قصص در ضمن داستان استعلا و گردنکشی فرعون، این خواست و سنّت خدا را صریحاً بیان فرموده است؛ چون معلوم است که این سنّت الهی فقط در مورد موسی و فرعون نیست؛ بلکه سنّت عام الهی است و در مورد هر گروه مستضعف و مومن و شخص یا دسته استضعافگر در هر عصر و زمانی صادق است؛ اگرچه مصادیق آن، همه در یک ردیف نباشند و صدق این آیه و تطبیق آن و ظهور این سنّت و قاعده، بر موردی ظاهرتر و آشکارتر از موارد دیگر میباشد.
و لذا علی علیه السلام بعد از اینکه خبر از یک تحوّل بزرگ و انقلاب جهانی به نفع حزب حقّ و پیروان مکتب ولایت میدهد، این آیه را نیز تلاوت میفرماید؛ چون چنانکه گفته شد، مفهوم آیه، اختصاص به عصر موسی و فرعون ندارد، و عام و کلی است ۳۶] و ظاهرترین مصداق این آیه در تاریخ همان انقلابی است که به رهبری
سلسله مباحث امامت و مهدویت، ج۲، ص: ۴۰
حضرت مهدی، قائم آل محمّد- عجل اللَّه تعالی فرجه- برپا میشود. انقلابی که حتماً واقع خواهد شد و خواست خدا و سنّت الهی است.
«فَلَنْ تَجِدَ لِسُنَّتِ اللَّهِ تَبْدِیلًا وَلَنْ تَجِدَ لِسُنَّتِ اللَّهِ تَحْوِیلًا»؛[۳۷]
«و هرگز در سنّت خدا تبدیل و تغییری نخواهی یافت».
بنابر آنچه بیان شد، معلوم میشود که انتظار و عقیده به ظهور مهدی علیه السلام چگونه فکر و اندیشه را آیندهگرا میسازد و مسلمان را برای مقاومت، استقامت، پایداری، مبارزه با باطل و جهل و فساد، آماده و مصمم میکند و او را با این فلسفه مهم تاریخ، در ضمن اصطلاحات دینی و قرآنی که کاملتر و صحیحتر از هر منطق دیگر بازگو کرده است، آشنا مینماید.
سلسله مباحث امامت و مهدویت، ج۲، ص: ۴۱
برگرفته از کتاب سلسله مباحث امامت و مهدویت نوشته آیت الله لطف الله صافی گلپایگانی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *