آیات مهدویت – بسته شدن باب توبه

کد آیه: ۱۵۸ / ۶
{هَلْ یَنْظُرُونَ إِلاَ اَنْ تَاْتِیَهُمُ الْمَلائِکَهُ اَوْ یَاْتِیَ رَبُکَ اَوْ یَاْتِیَ بَعْضُ آیاتِ رَبِکَ یَوْمَ یَاْتی بَعْضُ آیاتِ رَبِکَ لا یَنْفَعُ نَفْساً إیمانُها لَمْ تَکُنْ آمَنَتْ مِنْ قَبْلُ اَوْ کَسَبَتْ فی إیمانِها خَیْراً قُلِ انْتَظِرُوا إِنَا مُنْتَظِرُونَ}
آیا جز این انتظار دارند که فرشتگان (مرگ) به سراغشان آیند، یا خداوند (خودش) به سوی آنها بیاید، یا بعضی از آیات پروردگارت (و نشانه های رستاخیز)؟! اما آن روز که بعضی از آیات پروردگارت تحقق پذیرد، ایمانآوردن افرادی که قبلًا ایمان نیاوردهاند، یا در ایمانشان عمل نیکی انجام ندادهاند، سودی به حالشان نخواهد داشت! بگو: «انتظار بکشید ما هم انتظار (کیفر شما را) میکشیم!»
۱ ـ عَنْ عَلِیِ بْنِ رِئَابٍ عَنْ اَبِی عَبْدِ اللَهِ (ع) اَنَهُ قَالَ: فِی قَوْلِ اللَهِ عز و جل : «یَوْمَ یَاْتِی بَعْضُ آیاتِ رَبِکَ لا یَنْفَعُ نَفْساً إِیمانُها لَمْ تَکُنْ آمَنَتْ مِنْ قَبْلُ»، فَقَالَ: الْآیَاتُ، هُمُ الْاَئِمَهُ وَ الْآیَهُ الْمُنْتَظَرَهُ، هُوَ الْقَائِمُ (ع) ، «فَیَوْمَئِذٍ لَا یَنْفَعُ نَفْساً إِیمَانُهَا لَمْ تَکُنْ آمَنَتْ مِنْ قَبْلِ»، قِیَامِهِ بِالسَیْفِ وَ إِنْ آمَنَتْ بِمَنْ تَقَدَمَهُ مِنْ آبَائِهِ علیهم السلام.۱۱۳
علی بن رئاب از امام صادق (ع) روایت کند که در تاویل این آیه: «یَوْمَ یَاْتِی بَعْضُ آیاتِ رَبِکَ لا یَنْفَعُ نَفْساً إِیمانُها لَمْ تَکُنْ آمَنَتْ مِنْ قَبْلُ»، فرمودند: آیات، ائمه علیهم السلام هستند و آیهی منتظره، قائم (ع) است، و در آن روز ایمان کسی که پیش از قیام او با شمشیر، ایمان نیاورده باشد سودی ندارد، گرچه به پدرانش ایمان داشته باشد.
۲ ـ عَنْ اَبِی بَصِیرٍ قَالَ: قَالَ الصَادِقُ جَعْفَرُ بْنُ مُحَمَدٍ (ع) : فِی قَوْلِ اللَهِ عز و جل : «یَوْمَ یَاْتِی بَعْضُ آیاتِ رَبِکَ لا یَنْفَعُ نَفْساً إِیمانُها لَمْ تَکُنْ آمَنَتْ مِنْ قَبْلُ اَوْ کَسَبَتْ فِی إِیمانِها خَیْراً»، یَعْنِی خُرُوجَ الْقَائِمِ الْمُنْتَظَرِ مِنَا، ثُمَ قَالَ (ع) : یَا اَبَا بَصِیرٍ! طُوبَی لِشِیعَهِ قَائِمِنَا، الْمُنْتَظِرِینَ لِظُهُورِهِ فِی غَیْبَتِهِ، وَ الْمُطِیعِینَ لَهُ فِی ظُهُورِهِ، اُولَئِکَ اَوْلِیَاءُ اللَهِ الَذِینَ لا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَ لا هُمْ یَحْزَنُون.۱۱۴
ابو بصیر از امام صادق (ع) روایت میکند که در تفسیر این قول خدای تعالی: «یَوْمَ یَاْتِی بَعْضُ آیاتِ رَبِکَ لا یَنْفَعُ نَفْساً إِیمانُها لَمْ تَکُنْ آمَنَتْ مِنْ قَبْلُ اَوْ کَسَبَتْ فِی إِیمانِها خَیْراً»، فرمودند: یعنی خروج قائم منتظر ما، سپس فرمودند: ای ابا بصیر! خوشا به حال شیعیان قائم ما، کسانی که در غیبتش منتظر ظهور او هستند و در حال ظهورش نیز فرمانبردار اویند، آنان اولیای خدا هستند که نه خوفی بر آنهاست و نه اندوهگین میشوند.
۳ ـ عَنْ عَبْدِ اللَهِ بْنِ سُلَیْمَان الْعَامِرِی عَنْ اَبِی عَبْدِ اللَهِ (ع) قَالَ: مَا زَالَتِ الْاَرْضُ إِلَا وَ لِلَهِ تَعَالَی ذِکْرُهُ فِیهَا حُجَهٌ یَعْرِفُ الْحَلَالَ وَ الْحَرَامَ وَ یَدْعُو إِلَی سَبِیلِ اللَهِ، وَ لَا تَنْقَطِعُ الْحُجَهُ مِنَ الْاَرْضِ إِلَا اَرْبَعِینَ یَوْماً قَبْلَ یَوْمِ الْقِیَامَهِ، فَإِذَا رُفِعَتِ الْحُجَهُ، اُغْلِقَ بَابُ التَوْبَهِ، «وَ لا یَنْفَعُ نَفْساً إِیمانُها لَمْ تَکُنْ آمَنَتْ مِنْ قَبْلُ»، اَنْ تُرْفَعَ الْحُجَهُ اُولَئِکَ شِرَارُ مَنْ خَلَقَ اللَهُ وَ هُمُ الَذِینَ یَقُومُ عَلَیْهِمُ الْقِیَامَهُ.۱۱۵
عبد اللَه بن سلیمان عامری از امام صادق (ع) روایت کند که حضرت فرمودند: زمین زایل نشود جز آنکه برای خدای تعالی در آن حجتی باشد که حلال و حرام را بشناسد و مردم را به راه خدا فراخواند، و حجت از زمین منقطع نشود، جز چهل روز پیش از وقوع قیامت، و چون حجت خدا برداشته شود، ابواب توبه نیز مسدود میشود و ایمان شخصی که پیش از رفع حجت ایمان نیاورده باشد سودی نبخشد، آنها بدترین خلق خدا هستند و قیامت علیه آنها واقع خواهد شد.
۴ ـ قال امیر المومنین علی (ع) فی خطبه طویل: … ثُمَ تَرْفَعُ الدَابَهُ رَاْسَهَا فَیَرَاهَا مَنْ بَیْنَ الْخَافِقَیْنِ بِإِذْنِ اللَهِ جَلَ جَلَالُهُ، وَ ذَلِکَ بَعْدَ طُلُوعِ الشَمْسِ مِنْ مَغْرِبِهَا، فَعِنْدَ ذَلِکَ تُرْفَعُ التَوْبَهُ، فَلَا تَوْبَهٌ تُقْبَلُ وَ لَا عَمَلٌ یُرْفَعُ وَ «لا یَنْفَعُ نَفْساً إِیمانُها لَمْ تَکُنْ آمَنَتْ مِنْ قَبْلُ اَوْ کَسَبَتْ فِی إِیمانِها خَیْراً» …۱۱۶
حضرت امیر المومنین (ع) در خطبه ای طولانی فرمودند: … سپس آن جنبنده سر بلند کند و به اذن خدای تعالی همه کسانی که بین مشرق و مغرب هستند او را میبینند، و این بعد از آن است که آفتاب از مغرب طلوع نماید، در این هنگام توبه برداشته شود و هیچ توبهای پذیرفته نشود و عملی بالا نرود، و «لایَنْفَعُ نَفْساً إِیمانُها لَمْ تَکُنْ آمَنَتْ مِنْ قَبْلُ اَوْ کَسَبَتْ فِی إِیمانِها خَیْراً»…
برگرفته از کتاب کلید واژه ی آیات مهدوی در قرآن کریم نوشته: محمد جعفر روضاتی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *